مراحل یادگیری علم منطق

8
3386
۴.۴
(۱۳)

مراحل یادگیری علم منطق

در این مطلب، یادداشتی کوتاه از استاد ابوالقاسمی، از اساتید مدرسه علمیه معصومیه را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم. در این یادداشت ایشان، مراحل یادگیری علم منطق را بیان کرده است.

با سلام به دوستان عزیز و بزرگوارم

در این قسمت اشاره ای کوتاه به مراحل آموزش درست منطق دارم

امیدوارم این گفتگو برای مشتاقان علم منطق سازنده و مفید باشد به فضل حضرت حق تبارک و تعالی

آموزش منطق دارای دو مرحله کلی است

۱. مرحله فهم مطالب

۲. مرحله تثبیت مطالب

توضیح مرحله اول ( فهم مطالب)

با این مرحله همه دوستان آشنا هستند خلاصه فعالیت های این مرحله عبارتند از :

حضور مستمر و منظم در کلاس

حضور فکری در کلاس

فهم درست مطالب

تقریر نویسی از مطالب

پیش مطالعه، مطالعه و مباحثه

نکته: تعداد کسانی که از این مرحله به خوبی عبور می کنند کم نیست با این حال تعداد کسانی که می توانند منطق را به کار گیرند اندک است پس اشکال اساسی در مرحله دوم است

توضیح مرحله دوم ( تثبیت مطالب)

خلاصه فعالیت های این مرحله عبارتند از :

خلاصه نویسی :

به طور معمول بسیار از دوستان از خلاصه نویسی ، و خلاصه کردن مجدد خلاصه ها غفلت می کنند. همین موضوع سبب می شود تا نتوانند یک تصویر هوایی از مطالب در ذهن داشته باشند تصویری که مشتمل بر قسمت قابل توجهی از کوچه پس کوچه های یک شهر علمی است . خلاصه گیر از مطالب یک فصل در حقیقت تصویر برداری هوایی از یک فصل یا بخش عمده است

این تصویر برداری به شما این امکان را می دهد تا به راحتی به مرور مطالب بپردازید و به سرعت مطالب را در ذهن خود مرور کنید برای نمونه فصل الفاظ مشتمل بر دو بحث کلی است

۱. بحث دلالت و اقسام آن 

۲. بحث تقسیمات الفاظ

در این جا بنای ارائه ساختار این دو مطلب را ندارم اما همین تصویر کلی سبب می شود ما هیچگاه مطالب این فصل را فراموش نکنیم و در مواجهه با مسائل گوناگون به راحتی به گنجینه علمی خود مراجعه کرده و ابزار مناسب لازم را از آن بیرون آورده ، به کار گیریم.

تمرین به خلاصه گیری و چگونگی آن از حوصله این گفتگو خارج است اما انجام  خود بسیار درس آموز و سازنده برای رسوخ مطالب در ذهن است 

مرور :

شاید جزء اخیر علت تامه برای ثمر دهی آموزش منطق همین بخش باشد و متأسفانه بسیاری از دوستان ما از این نکته بسیار مهم غفلت می ورزند

مرور یعنی تکرار برنامه ریزی شده یک محتوا با هدف نهادینه شدن آن در ذهن

آنچه که موجب می شد بسیاری از ما از این مهم چشم پوشی کنیم بهانه فرصت نداشتن است در حالی که نکته مهم در مرور این است که نیازمند اندکی است

مرور فرصتی است برای زنده کردن زمان های مرده زمانهایی که در خیابان قدم می زنیم یا منتظر دوستی هستیم و یا از مسجد تا حجره زمان را از دست می دهیم شاید صف نهار هم فرصتی مناسبی برای مرور باشد

مرور از جذاب ترین و ساده ترین مراحل آموزش است در عین حال از موثر ترین قسمت های آن نیز می باشد

بنابراین با شبی تنها پنج دقیقه مرور یک تصویر هوایی از مطالب خود را محک بزنید ببینید بعد از یک هفته چقدر رشد کرده اید مطمئنم با اندکی استمرار و برنامه داشتن برای مرور جزء موفق ترین افراد در این حوزه تحصیلی هستید

تمرین :

گفتگو از این عنوان را به زمانی دیگر می سپارم

خدا یار و یاورتان

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۴.۴ / ۵. تعداد رای: ۱۳

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۲۴ ۸:۰۵ بعد از ظهر
سه جلسه اول تدریس منطق ۲ توسط استاد ابوالقاسمی توضیح صوتیِ این مطالب هست.
ای کاش فایلهای صوتی رو زودتر تکمیل کنید.
پاسخ:
پاسخ:
۱۳۹۴-۱۱-۲۶ ۳:۰۰ بعد از ظهر

با سلام خدمت دوستان بزرگوارم در پاسخ به این پرسش که بهترین کتاب منطقی برای تفقه در دین چه کتابی است چند نکته کوتاه خدمتتان تقدیم می شود. نکته نخست اینکه آنچه برای حیات علمی ما در آینده ضرورت دارد در اختیار داشتن یک دور منطق سطح متوسط است مراد از در اختیار داشتن را قبلا توضیح دادم (حضور ذهن نسبت به مطالب کتاب و توانایی به کار گیری) اما سطح متوسط از منطق چیست؟ و چه کتاب هایی متناسب با آن می باشد؟ کتاب های منطقی در یک تقسیم کلی به سه دسته کلی تقسیم می شوند ۱. کتاب… بیشتر بخوانید

محمد
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۲۵ ۱۲:۴۳ بعد از ظهر
سلام دوستان خوبم لط بفرمایید به استاد بگید اگر کسی بخواهد تفقه در دین بکند بهترین کتاب منطقی
اگر نیاز هست چیه و چند تا به ما معرفی کنند مثلا منطق صوری چطور است؟
پاسخ:
پاسخ:
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۹:۰۵ بعد از ظهر

با سلام خدمت دوست بزرگوارم در پرسش شما این عبارت که (تعریف لفظی با همه ی اقسامش ) و یا ( ناظر به بحث استدلال و برهان) برای بنده مبهم است و به طور دقیق گره ذهنی شما برایم روشن نشد اما مطابق با اصطلاحات کتاب شریف المنطق تعریف لفظی ، بیان معنای موضوع له لفظ است و مأموریت لغت شناسان می باشد در مقابل تعریف حقیقی (در مقابل تعریف لفظی) تحلیل ماهیت یک مفهوم و مأموریت منطق دان می باشد تعریف حقیقی، به اشتراک لفظ ،گاه در مقابل تعریف لفظی(بیان معنای موضوع له) است یعنی تحلیل ماهیت مفهوم  و گاه در مقابل تعریف شرح… بیشتر بخوانید

1
1
۱۳۹۴-۱۱-۲۹ ۱۰:۳۷ بعد از ظهر
با عرض سلام خدمت استاد گرامی.
در بحث تعریف در منطق آیا فقط تعریف حقیقی جزء مباحث منطقی است یا تعریف لفظی با همه ی اقسامش هم در مباحث منطقی وارد می شود؟
(ناظر به بحث استدلال و برهان)
پاسخ:
پاسخ:
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۹:۳۱ بعد از ظهر

با سلام خدمت دوست بزرگوارم به بهانه پرسش دقیق دوستان چند نکته خدمتتان تقدیم می شود نکته نخست اینکه: کتاب های منطقی را می توان با ملاک های مختلفی تقسیم کرد اما از نظر آموزشی کتاب شریف شرح شمسیه از جمله کتاب هایی است که در گذشته ای نه چندان دور جزء کتاب های آموزشی حوزه بوده و بعدها کتاب هایی مانند حاشیه و المنطق جایگزین این کتاب شده اند. نکته۲: از دیدگاه بنده نباید تمامی کتایی هایی که از نظر آموزشی هم سطح یا هم عرض هستند، آموزش دیده شوند . بنابراین درس گرفتن کتاب شرح شمسیه و یا حاشیه در کنار… بیشتر بخوانید

خادم الجواد
خادم الجواد
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱:۰۴ بعد از ظهر

سلام علیکم ضمن خسته نباشی از استاد بزرگوار حاج اقای ابوالقاسمی خیلی عذر خواهم حاج اقا در جواب یکی از بزرگواران که فرمودید بهترین کتاب منطقی برای تفقه در دین کدوم کتب است اولاً چند نکته متذکر شدید و بعد کتب منطقی را چند دسته تقسیم کردید دسته اول کتب سطح مقدمات دسته دوم کتب سطح متوسط دسته سوم کتب سطح عالیو در قسم دوم کتب سطح متوسط به معرفی شرح شمسیه پرداختید این کتاب به علت اشکال ها و مطالب ریزی که دارد و بسیار دقیق است به نظرم بهتر بود در قسم سوم کتب به همراه معرفی جوهر… بیشتر بخوانید

عباس
عباس
۱۳۹۶-۱۰-۲۹ ۱۰:۱۸ بعد از ظهر
با سلام خدمت استاد گرامی می خواستم تفاوت جوهر النضید با منطق مظفر رو از ایشون سوال کنم با تشکر