مراحل یادگیری علم منطق

8
467
۵
(۱)

مراحل یادگیری علم منطق

در این مطلب، یادداشتی کوتاه از استاد ابوالقاسمی، از اساتید مدرسه علمیه معصومیه را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم. در این یادداشت ایشان، مراحل یادگیری علم منطق را بیان کرده است.

با سلام به دوستان عزیز و بزرگوارم

در این قسمت اشاره ای کوتاه به مراحل آموزش درست منطق دارم

امیدوارم این گفتگو برای مشتاقان علم منطق سازنده و مفید باشد به فضل حضرت حق تبارک و تعالی

آموزش منطق دارای دو مرحله کلی است

۱. مرحله فهم مطالب

۲. مرحله تثبیت مطالب

توضیح مرحله اول ( فهم مطالب)

با این مرحله همه دوستان آشنا هستند خلاصه فعالیت های این مرحله عبارتند از :

حضور مستمر و منظم در کلاس

حضور فکری در کلاس

فهم درست مطالب

تقریر نویسی از مطالب

پیش مطالعه، مطالعه و مباحثه

نکته: تعداد کسانی که از این مرحله به خوبی عبور می کنند کم نیست با این حال تعداد کسانی که می توانند منطق را به کار گیرند اندک است پس اشکال اساسی در مرحله دوم است

توضیح مرحله دوم ( تثبیت مطالب)

خلاصه فعالیت های این مرحله عبارتند از :

خلاصه نویسی :

به طور معمول بسیار از دوستان از خلاصه نویسی ، و خلاصه کردن مجدد خلاصه ها غفلت می کنند. همین موضوع سبب می شود تا نتوانند یک تصویر هوایی از مطالب در ذهن داشته باشند تصویری که مشتمل بر قسمت قابل توجهی از کوچه پس کوچه های یک شهر علمی است . خلاصه گیر از مطالب یک فصل در حقیقت تصویر برداری هوایی از یک فصل یا بخش عمده است

این تصویر برداری به شما این امکان را می دهد تا به راحتی به مرور مطالب بپردازید و به سرعت مطالب را در ذهن خود مرور کنید برای نمونه فصل الفاظ مشتمل بر دو بحث کلی است

۱. بحث دلالت و اقسام آن 

۲. بحث تقسیمات الفاظ

در این جا بنای ارائه ساختار این دو مطلب را ندارم اما همین تصویر کلی سبب می شود ما هیچگاه مطالب این فصل را فراموش نکنیم و در مواجهه با مسائل گوناگون به راحتی به گنجینه علمی خود مراجعه کرده و ابزار مناسب لازم را از آن بیرون آورده ، به کار گیریم.

تمرین به خلاصه گیری و چگونگی آن از حوصله این گفتگو خارج است اما انجام  خود بسیار درس آموز و سازنده برای رسوخ مطالب در ذهن است 

مرور :

شاید جزء اخیر علت تامه برای ثمر دهی آموزش منطق همین بخش باشد و متأسفانه بسیاری از دوستان ما از این نکته بسیار مهم غفلت می ورزند

مرور یعنی تکرار برنامه ریزی شده یک محتوا با هدف نهادینه شدن آن در ذهن

آنچه که موجب می شد بسیاری از ما از این مهم چشم پوشی کنیم بهانه فرصت نداشتن است در حالی که نکته مهم در مرور این است که نیازمند اندکی است

مرور فرصتی است برای زنده کردن زمان های مرده زمانهایی که در خیابان قدم می زنیم یا منتظر دوستی هستیم و یا از مسجد تا حجره زمان را از دست می دهیم شاید صف نهار هم فرصتی مناسبی برای مرور باشد

مرور از جذاب ترین و ساده ترین مراحل آموزش است در عین حال از موثر ترین قسمت های آن نیز می باشد

بنابراین با شبی تنها پنج دقیقه مرور یک تصویر هوایی از مطالب خود را محک بزنید ببینید بعد از یک هفته چقدر رشد کرده اید مطمئنم با اندکی استمرار و برنامه داشتن برای مرور جزء موفق ترین افراد در این حوزه تحصیلی هستید

تمرین :

گفتگو از این عنوان را به زمانی دیگر می سپارم

خدا یار و یاورتان

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

Subscribe
Notify of
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۲۴ ۸:۰۵ بعد از ظهر
سه جلسه اول تدریس منطق ۲ توسط استاد ابوالقاسمی توضیح صوتیِ این مطالب هست.
ای کاش فایلهای صوتی رو زودتر تکمیل کنید.
پاسخ:
۱۳۹۴-۱۱-۲۶ ۳:۰۰ بعد از ظهر

با سلام خدمت دوستان بزرگوارم

در پاسخ به این پرسش که بهترین کتاب منطقی برای تفقه در دین چه کتابی است چند نکته کوتاه خدمتتان تقدیم می شود.

نکته نخست اینکه آنچه برای حیات علمی ما در آینده ضرورت دارد در اختیار داشتن یک دور منطق سطح متوسط است

مراد از در اختیار داشتن را قبلا توضیح دادم (حضور ذهن نسبت به مطالب کتاب و توانایی به کار گیری) اما سطح متوسط از منطق چیست؟ و چه کتاب هایی متناسب با آن می باشد؟

کتاب های منطقی در یک تقسیم کلی به سه دسته کلی تقسیم می شوند

۱. کتاب های سطح مقدماتی مانند منطق یک استاد منتظری یا کتاب منطق استاد شهید مطهری ره ، هدف از این کتاب ها آشنایی با علم منطق و آموزش مقدماتی برخی اصطلاحات ، تقسیمات و استدلال هاست ، در اختیار گرفتن تصویر هوایی از مطالب کتاب در این سطح با توجه به حجم کم کتاب ، ساده تر از مراحل بعدی است اما از دقت و گستره کمتری برخوردار است

۲. کتاب های سطح متوسط مانند حاشیه ، شرح شمسیه ، المنطق ، منطق صوری ، منطق ۲ استاد منتظری و … . هدف از این کتاب ها توانایی به کار گیری علم منطق ، تفهیم و تفاهم دانش پژوه به زبان علمی (توانایی فهم زبان تخصصی و بیان مراد به زبان علمی) ، ارتقاء قدرت تحلیل منطقی و … است

اگر این سطح از منطق به خوبی آموزش داده شود ، دانش پژوه به طور طبیعی  توانایی به کار گیری علم منطق را در علومی مانند اصول فقه ، فقه و بسیاری از رشته های علوم غیر عقلی  خواهد داشت و به بیش از این مقدار محتاج نخواهد بود

۳. کتاب های سطح عالی ، مانند شرح اشارات ابن سینا، منطقیات فارابی، شرح مطالع ، برهان شفاء و …، این سطح از منطق برای افرادی ضرورت دارد که می خواهند متخصص دانش منطق شوند و یا در علوم عقلی مانند فلسفه و کلام متخصص شوند.

هدف از این سطح تحلیل های عمیق علمی و آشنایی با اختلاف اقوال و اجتهاد در علم منطق می باشد

طبیعی است که آموزش این سطح از منطق برای همگان ضروری نیست و در صورت لزوم  آموزش این مرحله نیازمند یک فاصله منطقی و بعد از عبور از حداقل سطح عمومی علم مورد نظر(فلسفه) می باشد

درباره کتاب های مناسب با سطح متوسط انشاء الله به فضل خدا در آینده نزدیک گفتگو خواهیم کرد.

خدا یار و یاورتان 

محمد
۱۳۹۴-۱۱-۲۵ ۱۲:۴۳ بعد از ظهر
سلام دوستان خوبم لط بفرمایید به استاد بگید اگر کسی بخواهد تفقه در دی