دانلود پیش نویس رساله ضرورت احیای فقه قرآن محور و تفقه قرآن مبنا

1
533
۳
(۲)

بسم الله الرحمن الرحیم.. قرآن کریم قویم ترین متنی است که در دست بشر است و به تعبیر خود قرآن کریم کتابی است که احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر و باز هم به تعبیر خود قرآن کریم یهدی للتی هی اقوم است. در روایات شریفه از کتاب الهی به ثقل اکبر و سبب متصل بین الناس و بین الله تعبیر شده است. در روایات متعدد حضرات معصومین علیهم السلام به اصحاب و مراجعین فرموده اند که هر چه از ما شنیدید بپرسید که از کجای قرآن چنین مطلبی را به شما ارائه می کنیم یعنی حضرات معصومین علیهم السلام علم خود را مستند به علم قرآن کریم ارائه می فرمایند و سند روایات این بزرگواران قرآن کریم است و این سندیت برای ما هم قابل فهم است و استنادها استنادهایی عقل پذیر است. در دسته ی دیگری از روایات ملاک اول برای تشخیص روایت صحیح از روایت جعلی عرضه به قرآن کریم و ما وافق الکتاب و ما شابه الکتاب بودن و هماهنگ بودن با منظومه ی معارف قرآن کریم است. در گذشته تا کسی قرآن کریم را نمی آموخت و حفظ نمی کرد حق ورود به حوزه های علمیه را نداشت و همین امروز هم جامع الازهر به غیر حفاظ قرآن کریم هیچ مدرکی ارائه نمی کند. در بیان امام خامنه ای هم به اهمیت حفظ قرآن کریم در مدارس علمیه اهل سنت و اهمیت و برتری این مسلک اشاره شده است کما اینکه در گذشته در بین شیعه و محافل علمی شیعیان هم همین طور بوده است. علاوه بر همه ی اینها، تلاش بسیاری از فقها در جهت هماهنگ کردن کتب فقهی خود با تقدم رتبی قرآن کریم نسبت به روایات در مقام سندیت و اتکا و مبنا بودن است. در ادامه شواهد روایی و سیره عملی فقها تقدیم خواهد شد. همچنین در کتب اصولی از شروط اجتهاد حداقل علم به آیات الاحکام شمرده می شد.

این مطلب هم خواندنیه:  دریافت و دانلود بهترین نسخه های pdf قرآن کریم - نهج البلاغه - صحیفه سجادیه

امید است به لطف الهی حوزه های علمیه و متون آنها همه به سمت قرآن محوری و قرآن مبنایی حرکت کنند. کسی نگوید که این تضعیف مقام روایات است زیرا اولا خود روایات شریفه  این رتبه بندی و مبنائیت و سندیت قرآن کریم را به ما آموخته اند و ثانیا اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند و سندیت و مبناییت قرآن با اخذ به تبیین معصومین علیهم السلام از قرآن کریم منافاتی ندارد.

دانلود رساله ضرورت احیای فقه قرآن محور و تفقه قرآن مبنا

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
۱۴۰۲-۰۴-۲۵ ۱۲:۰۷ بعد از ظهر

در مورد سیدکمال حیدری به اشتباه افتاده اید و تحت تأثیر جوسازی و فضاسازی رسانه ای و امنیتی ها قرار گرفته اید. با پیگیری میتوانید با ایشان دیدار کنید و از زبان خودشان نظراتشان را بشنوید…