دانلود نمودار ایکس مایندی رساله شریفه حقوق سجادیه + یادداشت از منازل السائرین تا منازل المکلفین

0
1715
۳.۵
(۴)

بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از بهترین رساله های اخلاقی که در حقیقت یک رساله ی حقوقی در اوج حقوق است رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام است. فقه رایج در واقع کف نظام حقوقی اسلامی برای جامعه و یک نظام حقوقی حداقلی است و نظام حقوقی حداکثری در روایات بسیار از این نظام رایج سنگین تر است.

یادداشت زیر سال گذشته در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در کانال طلبگی تا اجتهاد منتشر شد که در ادامه به تناسب این مطلب برای اولین بار در سایت هم در این مطلب تقدیم می گردد:

از منازل السائرین تا منازل المکلفین….

بسم الله الرحمن الرحیم
خدا رحمت کند حضرت امام را، ایشان متن درس اخلاق عجیب خود را قبل از انقلاب کتاب منازل السائرین قرار داده بودند. اصل حرکت تدریجی و سلوک مستمر و قدم به قدم یکی از ارکان بنیادی سیر انسان است و باید در زمینه های مختلف مورد توجه قرار گیرد. لازم است همان گونه که در سلوک اخلاقی و معرفتی برای افراد منازل و مراحل تعریف می شود در بحث سلوک تکلیفی هم مراحل مختلفی تعریف شود. یکی از عیوبی که از فقه اهل سنت به فقه شیعه سرایت نمود بحث نسخه واحد پیچیدن برای مکلفین بود و حال آنکه در روایات شریفه همواره سطوح مخاطبین مورد توجه قرار گرفته است و به مراتب ایمان و توانایی تکلیف پذیری افراد اشاره شده است. روایات شریفی چون بنی الاسلام علی الخمس و رساله شریفه محض الاسلام امام رئوف علیه السلام (به لطف الهی سال گذشته نمودار ایکس مایند آن در سایت طلبگی تا اجتهاد منتشر گردید) بر اساس همین حقیقت شکل گرفته اند. دعوای اصولیون و اخباریون در بحث شبهات وجوبیه و تحریمیه و امثال آن نیز به همین عدم توجه به مراتب مکلفین باز می گردد. اخباریون به زعم خود و با داعیه ی احتیاط شدید، در حد بالاترین مراتب تکلیف، فقه و اصول خود را تنظیم می کردند و اصولیون با نگاه به کف مراتب مکلفین فقه و اصول را تنظیم می نمودند. در بیانات حضرت امام رحمت الله علیه مکرر آمده است که ایشان می فرمودند : تصور نکنید که با تبدیل اسم نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی همه چیز درست می شود و تفاوت ماهوی یکباره ایجاد می شود ۵۰ سال زمان می خواهد تا از شر تربیت شدگان غرب و شرق رها شویم و بتوانیم حداقلی از نظام اسلامی را محقق کنیم. زمان آن رسیده است که همان گونه که برای سلوک اخلاقی منازل السائرین تالیف شده است برای اهل تقلید نیز منازل المکلفین تالیف شود. زیاد شنیده اید که فشار یکباره به جدید الاسلامها چه فجایع و خروج های رقت باری از دین و شریعت به بار آورده است. باید مراحل و مراتب تعریف شود و رشد دینی مردم از نگاه بسیط و صفر و یکی و سیاه و سفیدی خارج شود. از مهمترین نگاه های حضرت امام خامنه ای حفظه الله نیز همین نگاه های تدریجی است که در قالب الگوی پیشرفت اسلامی و بیانیه ی گام دوم برای چهل سال دوم و نام گذاری دهه ی عدالت و پیشرفت و امثال آن ارائه شده است. بعد از منازل المکلفین در سطح فردی آنگاه حوزه تازه به تالیف منازل المکلفین با نگاه اجتماعی و رشد جامعه محور خواهد رسید ان شاء الله… وفقنا الله و ایاکم فی تکفل البحث عنه… و من الله التوفیق…

این مطلب هم خواندنیه:  درس اخلاق امام خامنه‌ای(دام ظله)/ قسمت دوم: اهمیت و آداب تلاوت قرآن، نکات طلبگی + متن و دانلود فیلم

 

برای دریافت نمودار ایکس مایندی رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام که سال گذشته به توصیه حضرت استاد شهاب الدین علائی نژاد زید عزه در چهار نسخه ی ایکس مایند و پی دی اف و ورد و وان نوت تهیه شد به اینجا مراجعه فرمایید.

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۳.۵ / ۵. تعداد رای: ۴

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها