تحقیقی پیرامون «کاد» در زبان عربی
در قرآن کریم ۲۴ مرتبه ماده کاد ذکر شده است که ۶ مورد از این موارد، همراه با نفی میباشد. و میدانیم که وقتی گفته میشود «کاد زیدٌ أن یفعَلَ» یعنی نزدیک بود زید آن کار را انجام دهد اما انجام نداد؛ همچنین میدانیم که اگر نفیِ ماقبل کاد متوجه قرب فعل باشد، تأکیدش بر عدم وقوع خبر کاد بیشتر است یعنی معنای «ماکاد زیدٌ أن یفعل» به این ترتیب است که نه تنها زید آن کار را انجام نداد که نزدیک هم نبود آن را انجام دهد!
با این اسلوب و روش، ۵ مورد از موارد ۶ گانه ای که در قرآن کریم کاد به همراه نفی آمده است به راحتی ترجمه میشود اما در مورد آیه ۷۱ سوره بقره به مشکل برخورد میکنیم زیرا ترجمه آیه با این روش به این ترتیب است:
… فَذَبَحُوها وَ ما کادُوا یَفْعَلُونَ (۷۱)
آن گاو را ذبح کردند ولی نه تنها این کار را نکردند بلکه حتی نزدیک هم نبود این کار را انجام دهند!!!
اما به تصریح همین آیه میدانیم که بنی اسرائیل آن گاو را ذبح کردند …
در این تحقیق مفید میتوانید پاسخ این سؤال را مشاهده نمایید.
دانلود جزوه اسرار کاد
از طریق لینک زیر میتوانید جزوه این تحقیق را به شکل فایل پی دی اف دانلود بفرمایید.
الظاهر ان حل هذه المشکله یتوقف علی ماذکره الشیخ عبد القاهر فی بعض کلماته فی دلائل الاعجاز وهو ان النفی اذا ورد فی کلام مشتمل علی قید و مقید الاصل توجه النفی الی القید لا الی المقید و لا الی القید والمقیدمعا.هذا هو الاصل.وقد یتوجه علی خلاف الاصل الی المقیداو الی القید والمقیدمعا وان کان هذا یحتاج الی القرینه البته.اذا عرفت هذا فاعلم ان الآیات الخمسه مستعمله علی الاصل.واما آیه السوره البقره فمحمول بالقرینه علی توجه النفی الی المقید خاصه اعنی یفعلون.ولا یخفی ان هذا غیر التوجیه الذی ذکره الدسوقی للآیه فافهم.