نمودار مغنی الادیب

7
1915
نحو عربی زبان عربی آموزش عربی
۲
(۲۰)

نمودار کتاب مغنی الادیب

به حول و قوه الهی ان شاءالله در این مطلب، نمودار پژوهشی و غنی شده کتاب ارزشمند و درسی «مغنی الادیب» خدمت شما عزیزان و طلاب گرامی تقدیم میگردد.

همان طور که شما عزیزان میدانید، یکی از روش های کمک آموزشی، نموداری کردن مطالب است. این روش دارای محاسن بالایی است که در این مطلب به بخشی از آن مزایا اشاره میکنی:

  1. حصول دید جامع و ماهواره ای از مطالب که باعث تسلط بالا به تمام شاخه های اصلی و فرعی بحث شده و میتوان در یک نگاه دیدی اجمالی و تفصیلی از بحث به دست آورد
  2. شکل گیری تصویر ذهنی از هر مطلب در جای خود. به این معنا که ذهن انسان میتواند محل مطالب را با توجه به شاخه ها و زیرشاخه ها حفظ کرده و به راحتی یادآوری نماید
  3. امکان مرور سریعتر در بازخوانی های بعدی
  4. امکان حاشیه نگاری آسانتر و شکیلتر و قرار گرفتن حاشیه دقیقا در جایی که باید باشد

محاسن نموداری سازی محدود به این موارد نیست بلکه میتوان موارد بیشتری را به آن افرود. اما محصولی که امروز تقدیم شما میگردد با روش خاصی تهیه شده است که ابتدا باید به معرفی این روش و مزایای آن بپردازیم.

روش تهیه نمودار، ویژگی ها و طرز استفاده

این محصول یک «نمودار پژوهشی» است که دارای ویژگی های زیر است:

  1. بدنه اصلی نمودار به زبان عربی است. علت این کار این است که این نمودار در سطح «تعمیق علم نحو» قرار دارد. کتاب مغنی الادیب آخرین کتابی است که در زمینه نحو در حوزه های علمیه خوانده میشود و لازم است طلبه بعد از خواندن این کتاب به سطح قابل قبولی از تسلط به این علم دست یافته باشد بنابراین اصلا شایسته نیست کتاب یا نموداری که در این سطح تهیه و ارائه میشود به زبان فارسی باشد. اصولا انتقادات وارد به روش نموداری کردن نیز بیشتر ناظر به همین جنبه است، زیرا نمودارهای تهیه شده از کتب نحوی و حتی همین کتاب، اکثرا و شاید همه به زبان فارسی است که اصلا مناسب نیست.
  2. ترجمه فارسی اشعار و متن در صورت نیاز به صورت حاشیه اضافه شده است و در جایی که لازم باشد توضیحات و حواشی به صورت فارسی اضافه شده است تا جایی که مطلب گنگ و نامفهومی باقی نمیماند
  3. متن اصلی کتاب مغنی الادیب از حواشی به کمک تمهیدات گرافیکی تفکیک شده است. به این ترتیب برای دور اول مطالعه لازم است که ضمن مطالعه متن اصلی تمام شروح و حواشی نیز مطالعه گردد اما برای مرور تنها خواندن متن اصلی کافیست و این نیز به نوبه خود مزیت بالایی به حساب میاید که ضمن افزایش سرعت مطالعه، از خستگی و سردرگمی خواننده جلوگیری مینماید.
  4. ملاک اصلی در نموداری سازی، حل ابهامات و روانسازی فهم مطلب و همچنین مشخص شدن مباحث اصلی و فرعی است که این مهم به کمک شروح و حواشی و مطالب ارائه شده توسط اساتید تأمین شده است. به همین علت ممکن است گاهی حاشیه هایی که ارائه شده است به علت پیچیده بودن مطلب یا جای تحقیق بیشتر، به صورت مفصل ارائه شده باشد که به علت جداگردن این مطالب از متن اصلی، آسیبی به ساختار اصلی بحث وارد نمیشود.
  5. ارائه جمع بندی در پایان بحث. گاهی فرورفتن در شاخه های فراوان و جزئیات باعث سردرگمی و دور از دسترس شدن جمع بندی نهایی میشود. به همین خاطر در پایان یک جمع بندی پژوهشی نیز ارائه شده است
  6. نسخه چاپی در دو حالت ارائه شده است به این ترتیب که شما میتوانید این نمودار را در چند صفحه A3 مستقل چاپ و پشت سر هم استفاده نمایید یا اینکه از فایل دیگر که نمودار به صورتی کلی است استفاده کنید به این شکل که تمام صفحات را در قطع A3 چاپ کرده و با در کنار هم قرار دادن صفحات نمودار بزرگ را ایجاد نمایید که البته این روش نیز دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه شما میتوانید آن را بر روی دیوار نصب کرده و تمام مباحث را در یک نگاه مشاهده و مرور نمایید.
  7. نکته مهم: معنای حروف اختصاری نمودار: ص: شرح فارسی آقای صفایی بوشهری بر مغنی الادیب. خ: شرح  عربی عبداللطیف محمد الخطیب بر مغنی اللبیب
  8. نمودارها به مرور زمان تکمیل و منتشر خواهد شد
عنوان   دانلود
باب اول
مقدمة
الهمزة الهمزة المفردة
آ 
أجل 
إذ 
إذا 
 إذما
إذاً 
أل 
ألا 
 ألّا
إلّا 
إلی 
 أم
أما 
أمّا 
إمّا 
أنْ 
إنْ 
أنَّ 
إنَّ 
أو 
أی 
إی 
أیا 
أیمن 
أیّ 
الباء الباء المفردة 
بَجَل 
بَلْ 
بَلْهَ 
بَلَی 
 بَیْدَ
التاء  التاء المفردة 
الثاء    ثَمَّ
 ثُمَّ
الجیم   جلل 
 جیر
الحاء    حاشا 
 حتی
حیث 
 الخاء  خلا
الراء  رُبّ 
السین  السین المفردة
سوف 
سواء 
سیّ 
العین  عدا
 عسی
 علُ
عَلّ 
علی 
عن 
عند 
عَوضُ 
 الغین غیر 
الفاء الفاء المفردة 
فی 
القاف قد 
 قط
الکاف  الکاف المفردة
 کأنّ
کأیِّن 
کذا 
کلّ 
کلّا 
کلا و کلتا 
کم 
کی 
کیف 
اللّام اللام المفردة 
 لا
لات 
لعلّ 
لکنْ 
لکنَّ 
لم 
 لمّا
لن 
لو 
 لولا
لوما 
لیت 
لیس 
ما  ما و ماذا
 متی
مذ و منذ 
مع 
مَن 
مِن 
مهما 
النون    النون المفردة
 نعم
الهاء  الهاء المفردة
ها 
هل 
هو 
الواو الواو المفردة
وا
الف الف المفردة
الیاء الیاء المفردة
یا
الباب الرابع

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۲ / ۵. تعداد رای: ۲۰

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

Subscribe
Notify of
7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
پاسخ:
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۱:۰۹ قبل از ظهر
سلام علیکم

انجام وظیفه است دعا بفرمایید تکمیل بشه ان شاءالله
امید
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۳ قبل از ظهر
سلام و خسته نباشید . متشکرم بابت این زحمات
پاسخ:
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۸:۲۴ بعد از ظهر
سلام علیکم

انجام وظیفه است
شما هم در حد توان با حمایت مالی در بسط و پیشرفت هرچه  بیشتر طلبگی تا اجتهاد ما رو یاری بفرمایید
دانیال
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۲:۵۱ بعد از ظهر
خدا به عمر و علم شما برکت بدهد عالی بود لطفا نمودار قسمت های دیگر راهم منتشر بفرمایید
علی
۱۳۹۸-۰۱-۰۶ ۲:۱۵ بعد از ظهر
سلام دسخوش دارین حال کردم دمتون گرم امیدوارم زودتر تکمیل کنید بقیش را
پاسخ:
۱۳۹۸-۰۴-۱۳ ۴:۰۰ قبل از ظهر
سلام علیکم

بله دقیقا همینطور هست
محمد
۱۳۹۸-۰۴-۰۵ ۸:۳۴ بعد از ظهر
اون افرادی که می گن ایشا ا… هرچه زودتر کامل بشه چرا خودشون به صورت داوطلبانه بخش هایی که کامل نیستند رو کامل نمی کنند