مجموعه پوستر از حضرت آیت الله غلامرضا فیاضی حفظه الله

0
143
۵
(۱)

بسم الله الرحمن الرحیم…  حضرت آیت الله غلامرضا فیاضی حفظه الله از اعاظم حکمت و فلسفه در قم هستند.
ایشان الحمدلله وارث شجاعت و عقلانیت و بصیرت و معنویت حضرت علامه ی مصباح یزدی رحمه الله هستند و به حق باید ایشان را مصباح زمانه نامید … اخیرا شروع کرده اند به تخریب ایشان و ظاهرا تخریب های دشمن نسبت به حضرت علامه هم به ایشان ارث رسیده است… در ادامه چند پوستر از این استاد عظیم الشان تقدیم می گردد:

پوستر شماره یک: صنّار ارزش ندارد ….

کسی که روش اجتهادی شیعه را در فتوا مراعات نمی کند و فتوایش می شود فتوای به غیر علم ملعون است.. . غلط کرده است آن دوم خردادی که گفته است بنای عقلا حجت است، تمام کتب اصولی ما پر است از اینکه بنای عقلا هیچ ارزشی ندارد… ما همیشه در زمانیکه می خواستیم امتحان بگیریم در زمان دوم خرداد از طلاب، یکی از سوالاتی که می کردیم این بود که آقا بنای عقلا دلیل پنجم است؟ یعنی چهار دلیل به نام کتاب خدا و روایات معصومین و اجماع تمام علمای شیعه و عقل قطعی و یکی هم به عنوان پنجمین دلیل به اسم بنای عقلا؟ یه نه دلیل پنجم نیست. خب همه می دانستند که این دلیل پنجم نیست اما نمی توانستند تشخیص بدهند در جواب سوال امتحانی که این به چه بر می گردد. ولی اگر در کتابهای اصولی نگاه بفرمایید می فرمایند بنای عقلا صنار ارزش ندارد چون همین عقلا می گویند ربا با بیع هیچ فرقی نمی کند صریح قرآن است که می گویند : قالوا انما البع مثل الربا.. همان طور که در تمام عالم دارد ربا گرفته می شود و یک چیز رسمی است این بانکها. در تمام عالم اصلا عقلا می گویند این را… یک وقت دیدم یکی از همین دوم خردادی ها به بنده می گفت مگر می شود یک کشور بدون ربا ؟ قاضی هم بود. به بنده می گفت: مگر می شود اقتصاد بدون ربا؟ این عقل است. بنای عقلا ربا گرفتن است. اما قرآن وقتی می خواهد مذمت کند می فرماید اینها گفتند که ربا و بیع فرقی ندارد. پس بنابراین بنای عقلا هیچ وقت حجت نیست. آنچه حجت است امضای معصوم است. اگر یک کاری عقلا می کردند و معصوم نسبت به آن امضا کرد یا خودش هم همان رفتار را می کرد که عقلا می کردند این دلیل و حجت است. نه اینکه بنای عقلا حجت است. (از بیانات حضرت آیت الله فیاضی در جلسه دفاع از حکم جامعه مدرسین در عدم صلاحیت یوسف صانعی برای مرجعیت دیماه ۱۳۸۸)

این مطلب هم خواندنیه:  مجموعه پوستر علامه شهید آیت الله سید محمد باقر درچه ای رحمه الله

پوستر شماره دو: جایشان خالیست….

دروس معارف قرآن علامه مصباح، سرنوشت انسان ها را تغییر می دهد و انسان بافهم آنها، با اساس اسلام، آشنا می شود. جای خالی این دروس در حوزه احساس می شود. ( از بیانات آیت الله فیاضی در مراسم تجلیل از مقام استاد مصباح یزدی ۱۰ اردیبهشت ۹۷)

پوستر شماره سه : استنباط تصاعدی به ما می دهد …

هزاران راه استنباط از ضمیمه کردن آیات مبارکات برای رسیدن به یک مطلب جدید وجود دارد بنابراین کنار هم گذاشتن آیات با یکدیگر استنباط تصاعدی از قرآن به ما می‌دهد تا مطلب جدیدی به دست آید….براساس آیه پایانی سوره مبارکه یوسف قرآن، قرآن تفصیل همه چیز است و چیزی نیست که در قرآن بیان نشده باشد. روایات معتبری هم هست که بر این موضوع تاکید کرده است؛ مثلا در تفسیر علی بن ابراهیم روایتی است که قرآن تبیان برای همه چیز است و هیچکس تمنا نمی‌کند که چیزی در قرآن باشد که نیست…اما هرگز علامه طباطبایی رحمه الله نفرمود که هر مفسری می‌تواندهمه چیز را بفهمد، بلکه مفسرانی همه چیز را از قرآن را می‌فهمند که خود قرآن و روایات به آنها اشاره کرده‌اند یعنی بیان پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله تفسیر تمامی قرآن است و سرّ اینکه در حدیث ثقلین آمده است که «لن یفترقا…» این است که کسی که قرآن را می‌خواهد بفهمد باید مبیّن قرآن را هم داشته باشد و مبیّن قرآن هم هر علمی دارد از قرآن است. به همین دلیل حضرات ائمه علیهم السلام از مردم می‌خواستند که اگر ما حرفی زدیم استناد قرآنی آن را بخواهید و علامه طباطبایی در مقدمه المیزان فرمودند که پیامبر و عترت طاهرین در هیچ کجا به جز به قرآن تمسک نکرده اند. (از بیانات حضرت آیت الله فیاضی حفظه الله در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی با عنوان دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی ۲۳ آبان ۱۳۹۸)

این مطلب هم خواندنیه:  مجموعه پوستر از جناب شیخ اعظم، حضرت علامه آیت الله شیخ مرتضی انصاری خاتم الفقهاء و مجتهدین

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها