۱
(۲)

تحقیقی پیرامون نهم ربع الاول

شیعیان هر ساله در ۹ ربیع الاول که مصادف است با آغاز امامت و ولایت امام مهدی ع مراسم جشن و سرور برپا میکنند. اما عده ای این وسط آتش بیار معرکه شده، و مسئله قتل خلیفه دوم را به عنوان بهانه ای دست اجنبی ها قرار داده تا علیه شیعیان، اقداماتی انجام دهند. ما در این گفتار قصد داریم به این مسئله که آیا واقعا ۹ ربیع زمان قتل خلیفه دوم است؟ بپردازیم. امیدوارم تا پایان با ما همراه باشید.

با بررسی در کتب تاریخی و روایی اهل سنت و شیعه، به این میرسیم که ۲ نظر در این رابطه وجود دارد:

۱. نظر بزرگان شیعه و اهل سنت در مسئله از دنیا رفتن خلیفه دوم  ۲۶ ذی الحجه (سال ۲۳هجرت) است.

۲. نظر دیگر که نظر ضعیف تری است و قائلین به آن کمتر هستند اما بین مردم به عنوان قول مشهور جا افتاده است، ۹ ربیع الاول است.

اسناد قول اول از منابع اهل سنت و شیعه:

۱. تاریخ الیعقوبی ج۲ ص۱۵۹

۲. تاریخ یعقوبی ترجمه ج۲ ص۴۹

۳. التنبیه و الاشراف ص۲۵۰

۴. مروج الذهب ج۲ ص۳۰۴ ص۳۲۱

۵. مسار الشیعه (شیخ مفید)

۶. الامامة و السیاسة ج۱ ص۳۹

۷. المعارف ج۱۰ ص۱۸۲

۸. انساب الاشراف ج۱۰ ص۴۱۷

۹. الطبقات الکبری ج۳ ص۲۵۸

۱۰. تاریخ طبری ج۴ ص۱۹۱

۱۱.  بحار الانوار ج۳۱ ص۱۱۹

۱۲.  بحار الانوار ج۵۵ ص ۳۷۲

این مطلب هم خواندنیه:  نرم افزار آندروید اشعار الفیه ابن مالک + دانلود

۱۳.  مختصر مفید  (جعفر مرتضی عاملی) ج۶ ص۱۵۳

۱۴.  مصباح کفعمی ج۲ ص۶۱

۱۵.  معرفة الصحابة (لابی نعیم الاصبهانی) ج۱ ص۱۵۲

۱۶.  مجمع الزوائد (ابن حجز هیتمی) ج۴ ص۱۰۳

۱۷.  مجمع الزوائد ج۹ ص۷۲

۱۸.  المسند الجامع ج۳۲ ص۲۰۲

۱۹.  روضة المحدثین ج۷ ص۹۸

۲۰.  المنتهی (شرح الموّطأ) ج۴ ص۱۴۸

۲۱.  فتح الباری در شرح صحیح بخاری (ابن حجر) ج۱۴ ص۱۹۴

۲۲.  توضیح المقاصد (شیخ بهایی) ج۱ ص۱۶

۲۳.  مستدرک سفینة البحار ج۱ ص۲۱۴

۲۴.  منهاج البراعة (خوئی) ج۱ ص۲۴۰

در پایان نیز کلامی از رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی را زینت بخش این گفتار قرار میدهیم، انشالله که با عمل به دستورات ولی زمان در مسیر درست قدم برداریم.

(۰۵/ ۱۰/ ۱۳۶۸) که در دیدار با گروهى از روحانیون، ائمه‏‌ى جمعه و اساتید حوزه‏‌هاى علمیه‌‏ى اهل سنت استانهاى سیستان و بلوچستان، خراسان و مازندران‏:

«وحدت یعنى همین که پیروان این دو مذهب باهم برادر باشند و احساس برادرى کنند؛ نه اینکه شیعه، سنى و سنى، شیعه بشود. نه، مراد از وحدت این نیست؛ بلکه وحدت به معناى احساس برادرى است و همین که هر طرفى احساس کند که دیگرى هم مسلمان است و حق اسلامى او را بر گردن خود احساس کند و متقابلًا او هم به همین ترتیب عمل نماید. من مى‏گفتم که اگر بخواهیم این کار را بکنیم، باید خودمان را از گذشته جدا کنیم. اگر به گذشته برگردیم، دعواست. این قدر بحث و تکذیب و تغلیط و درگیرى و خونریزى و این طور چیزها اتفاق افتاده که اگر نگاهى به گذشته بکنیم، باز دعوا خواهد شد.»

این مطلب هم خواندنیه:  گلایه صریح، بی پرده و بی سابقه پدر شهید احمدی روشن،195 کیلو اورانیوم 20 درصد را بدون هیچ بده بستانی، اکسید کردند!، چرا دانشمندان هسته ای را اخراج میکنید؟ چرا سخنرانی های مرا تعطیل میکنید؟+دانلود صوت

در پایان میتوان این طور نتیجه گرفت که:

معنا وحدت این نیست که سنّی، شیعه بشود  یا شیعه، سنّی بلکه یعنی اینکه در اعتقاد بر دین و مذهب خودمان به گونه ای عمل کنیم، که بهانه ای دست دشمن  ندهیم تا دشمن از آن سوء استفاده را کند.

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پاسخ:
پاسخ:
۱۳۹۵-۰۹-۲۵ ۱۰:۰۵ بعد از ظهر
سلام علیکم

این منابعی که خدمت شما عرض شد، تاریخی هم بود.
بله بنده هم ذکر کردم که قول ۹ ربیع هم مطرح است ولی اگر قرائن  و منابع را کنار هم بگذاریم به نتیجه می رسیم که این قول نسبت به قول ذی الحجة از صحت پایین تری برخوردار است.
در بحار الانوار حتی به قول ۹ ربیع نیز اشاره شده است اما باز می بینیم نظر ذی الحجة در مجموع قوت بیشتری دارد.
موفق باشید
عبدالمهدی
عبدالمهدی
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۳۸ بعد از ظهر
بزرگوار اگه اهل تحلیل تاریخی باشید قطعا متوجه خواهید شد که قتل عمر در ربیع است نه ذی الحجه و بعنوان نمونه رجوع کنید به سیره امیرالمومنین علیه السلام اثر سید جعفر مرتضی عاملی جلد ۱۴تا متوجه باشید..تشکر
پاسخ:
پاسخ:
۱۳۹۵-۰۹-۲۶ ۶:۴۷ قبل از ظهر

سلام علیکم بنده در جواب دوستم ذکر کردم که علامه مجلسی ره در جای دیگری از بحار این قول ۹ ربیع را ذکر کردند و نسبت به این مسئله بی اطلاع نبودم. اگر خواستید میتوانم جاهای دیگری از بحار را نیز در تایید حرف شما بیاورم.  دروغ بستن به علما نیس. برادر عزیز، خوب به عبارات دقت کنید: اولا در همان ج ۳۱ ص۱۱۸ از قول شیخ مفید در کتب مسار الشیعه بیان میکند که «جمهور الشیعه یزعمون انّ فیه …لیس بصیج» هرچند که چند سطر بعد قول مشهور میان مورخان و فقهای شیعه و نیز قول اجماعی اهل سنت… بیشتر بخوانید

خادم
خادم
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۰:۵۱ قبل از ظهر
جالبه که بدون تحقیق نوشتید, چون علامه مجلسی در جلد ۳۱ از صفحه ۱۱۸ تا ۱۳۲ به این موضوع پرداخته و در قویا نظر نهم ربیع را انتخاب کرده اند اما شما انگار فقط صفحه۱۱۹ که دارند نقل قول میکنند را دیدی و در منابع قول اول اوردید
نشر اکاذیب و دروغ بستن به علما
سکوت
سکوت
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۶:۱۵ قبل از ظهر
با سلام
اتفاقا منابع رو درست کنار هم بگذاریم می بنیم امکان وقوع قتل عمر در ذی الحجه هیچ حجیتی ندارد.
یک معلم
یک معلم
۱۳۹۵-۱۲-۱۲ ۷:۴۲ بعد از ظهر
حالا این امر جزء ضروریات دین نیست که منکر یک قول محکوم به ارتداد باشد چه اشکالی دارد برای این که بهانه از دست بعضی عوام برای اعمال تفرقه افکنانه گرفته شود قول دوم را اختیار یا تقویت کنیم