سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی در مدرسه معصومیه، جلسه دوم، حجت الاسلام کشوری

3
205
۵
(۲)

بسم الله الرحمن الرحیم

دومین نشست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

امروز دومین جلسه از سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی – که به همت بسیج مدرسه معصومیه در حال برگزاری است- برگزار گردید. در این جلسه، حجت الاسلام علی کشوری، دبیرشورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، به معرفی پیوست برنامه ششم توسعه که بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی تهیه شده است، پرداخت. در ادامه میتوانید خلاصه این جلسه به همراه گزارش صوتی و تصویری آن را مشاهده و دریافت نمایید.

حجت الاسلام علی کشوری:

ضرورت تولید پیوست برنامه ششم توسعه:

  • از سال ۱۳۲۷ تا کنون برنامه ریزی مدرن در کشور انجام شده است و حدود ۷۰ سال به اسم پیشرفت، برنامه هایی اجرا شده است که همگی ضد فرهنگ و شاخصه های هویت اسلامی بوده است.

  • ما در الگوی پیشرفت اسلامی، ۶ نوع رویکرد برای نقد توسعه غربی داریم که یکی از این روش ها، بازخوانی برنامه های توسعه ایست که تا کنون در کشور نوشته و اجرا شده است.
  • تا کنون ۱۰ برنامه توسعه  -۵ مورد قبل از انقلاب و ۵ مورد آن بعد از انقلاب اسلامی- تولید شده است.
  • برنامه پنجم توسعه، متشکل از ۲۳۵ ماده و ۱۱۴۱ حکم است که از این تعداد، ۱۰۸ ماده متوجه موضوع اقتصاد است که البته با وجود این همه توجه به اقتصاد، هنوز مشکلات اقتصادی هم حل نشده است.
  • با همین یک آمار، میتوانیم ذهنیت جریان توسعه گرا را شناسایی کنیم. این آمار نشان میدهد محور برنامه ریزی این جریان، اقتصاد است نه فرهنگ.
  • طبق برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است برنامه ششم توسعه را بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی بنویسد، ضمنا دولت موظف شده است پیوست فرهنگی بنگاه های اقتصادی بزرگ را ارائه کند که متأسفانه این دو بند، که هر دو توصیه مقام معظم رهبری است، تا کنون اجرایی نشده است. با این شاهد نیز متوجه بی توجهی دولت به بحث فرهنگ میشویم.
  • بر اساس رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی، ریشه تمام مشکلات، مسئله فرهنگ است. به عنوان مثال، معضل جرم نتیجه انحراف نگرش های جامعه دانسته میشود.
  • سؤال ما از جریان توسعه گرا این است که چرا بخش زیادی از برنامه های توسعه اجرایی نمیشود؟ این در حالی است که زمان زیادی توسط کارشناسان برای تدوین این برنامه ها مصروف شده است.
  • به عقیده ما علت اصلی اجرایی نشدن این برنامه ها، غلفت برنامه ریزان از فرهنگ حاکم بر جامعه است.
  • همان طور که در محاسبات فنی، برای تحلیل یک پدیده، اجبارا بعضی از متغیرها را صفر در نظر میگیرند تا بتوانند تحلیل کنند، کارشناسان توسعه نیز متغیر فرهنگ را در تحلیل های خود صفر در نظر گرفته و اقدام به برنامه ریزی میکنند.
  • یکی از برنامه هایی که در چندین برنامه توسعه مطرح شد اما اجرایی نمیشد، قانون هدفمندی یارانه ها بود و دولتی توانست آن را اجرایی کند که به فرهنگ مردم توجه کرد و توانست به خوبی فرهنگ سازی حول این مسئله را انجام دهد. این در حالی است که دولت فعلی مدام به مردم توصیه میکند که از یارانه انصراف بدهند و دائما اقدام به آزادسازی قیمت ها میکند. این نشان میدهد که دولت تنها به یک متغیر توجه کرده است.
  • توسعه گرایان همواره در تمام برنامه های خود از اصطلاحی استفاده میکنند که آن «عدم توازن» نام دارد و ما توصیه میکنیم که نخبگان جامعه در مورد این اصطلاح به تحقیق بپردازند.
  • جریان توسعه گرا مشکل اصلی کشور را در یک کلمه، عدم توازن مطرح میکنند مثلا میگویند که ما میان سیاست خارجی و اقتصادمان عدم توازن وجود دارد. همچنین میان فرهنگی که اجازه حضور فعال زن در حوزه اقتصادی را نمیدهد و اقتصاد جامعه، عدم توازن وجود دارد. همچنین است عدم توازن میان تولید و محیط زیست و یا عدم توازن در توزیع بودجه و …
  • مشاهده میکنیم که طبق این رویکرد، عدم توازن حول محور اقتصاد سنجیده میشود.
  • سؤال مشخص ما از دولت محترم این است که آیا عدم توازن فرهنگی را قبول دارند یا خیر؟

     

    • اگر پاسخ آنها منفی باشد، این هزینه بسیار سنگینی برای دولت در پی خواهد داشت
    • اگر پاسخ انها مثبت باشد، ما یک لیست ۲۰ موردی از عدم توازن فرهنگی تهیه و آماده کرده ایم که امکان معرفی و پیوست آن به برنامه ششم توسعه کاملا فراهم است. 

در ادامه جلسه، پرسش و پاسخ صورت گرفت که میتوانید صوت کامل این جلسه را از جدول زیر دریافت نمایید.

ردیف موضوع دریافت
۱ جلسه دوم از سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی، حجت الاسلام کشوری دریافت

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

Subscribe
Notify of
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
طلاب قدیمیئ مدرسه
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۹:۳۴ بعد از ظهر
با سلام
سایت بسیار عالی دارید از خدای متعال توفیقات روز افزون شما  عزیزان را خواستارم
از طلاب قدیمی مدرسه مبارکه معصومیه
پاسخ:
۱۳۹۵-۰۱-۱۲ ۹:۳۵ بعد از ظهر

با سلام خدمت شما دوست عزیز رهبر انقلاب مراحل پنجگانه ای را برای نظام سازی اسلامی ترسیم نموده اند که به ترتیب زیر است انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، امت اسلامی، تمدن اسلامی به بیان ساده میتوان گفت نظام سازی اسلامی عبارت است از تعریف تمام ساختارهای اداره جامعه بر اساس مبانی و ارزش های اسلامی برای آنکه بتوان ساختارهای اداره جامعه را اسلامی کرد، قبل از آن باید مبانی اداره جامعه بر اساس دین یا همان فقه تمدنی و حکومتی تدوین شود و این نیز با تحول در علوم انسانی مرتبط است. بله پر واضح است که ابزار… Read more »

محمد
۱۳۹۵-۰۱-۱۲ ۸:۱۳ بعد از ظهر

سلام. طلبه پایه ۸ و ۹ هستم که نیاز به راهنمایی دارم. بزرگواری بفرمایید پاسخ دهید. ۱. نظام سازی چیست؟ ۲. رابطه نظام سازی با تحول در علوم انسانی چیست؟ ۳. با وجود فهمیدن نظام سازی که ظاهرا ابزار آن اجتهاد هست ، داشتن مدرک دکتری در رشته خاصی نیاز هست؟ اگر نیاز هست آیا این نیاز بستگی به آن رشته تخصصی دارد؟ یا به روش نظام سازی؟ یا هر دو؟ نکته: اگر درباره ابزار نظام سازی که «اجتهاد» را گفتم ،‌ انتقادی ، تکملة ای و … . دارید دریغ نفرمایید. موفق و پیروز باشید.لطفا پاسخ را به ایمیل… Read more »