جایگاه ویژه و شیوه تحصیل لمعه در مسیر اجتهاد

0
3538
۳.۳
(۳)

جایگاه و شیوه مطالعه کتاب لمعه

با سلام به شما دوستان خوب طلبگی تا اجتهاد. امروز مطلبی را پیرامون کتاب گرانسنگ «لمعه» در اختیار شما دوستان قرار میدهیم. کتاب لمعه یکی از کتب فقهی ارزشمند تراث شیعی است که توسط شهید ثانی رحمة الله علیه نگاشته شده است. 

آنچه در این مطلب خدمت شما تقدیم میکنیم، گزارش جلسه ایست که در مدرسه علمیه معصومیه و برای طلاب پایه ۴ در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۴ برگزار گردیده است.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین، استاد غفاری پیرامون موضوعات زیر به ایراد سخن پرداخته اند که شما دوستان میتوانید، متن و صوت این جلسه را دریافت و استفاده نمایید.

سرفصل آنچه در این جلسه مطرح شده است:

  • اهمیت تمام کردن محدوده در کتاب لمعه،
  • میزان توقف ها و درنگ ها در حین تحصیل لمعه،
  • شرح لمعه سیر اجتهادیِ جناب “شهید ثانی” و درس خارج ایشان است، این کتاب سطحِ اول فقه اجتهادی تعریف می شود، آمادگی برای تدریس مطلوب و متوقّع از آموزش لمعه در این سطح است،
  • فاکتورهای آمادگی برای تدریس:
  1. چگونگی تحقیق های فقهی در حین تحصیل لمعه
  2. توجه به مبانی کثیرالدَوَران در لمعه،
  • هدف از تحصیل کتاب شریف لمعه
  • انس گرفتن به نحوه ی استخراج مطالب و استخراج معانی التزامی در لمعه
  • کیفیت رجوع به روایات در حین تحصیل لمعه
  • نکاتی درباره ی کتاب وسائل الشیعه،
  • ضرورت پشتوانه ی تسلط بر روی ادبیات و منطق
  • ویژگی های استاد فقه و هم بحث
  • کیفیت پیش مطالعه،
  • تعداد دروس اصلی و جنبی،
  • عدم توصیه به کثرت کتاب و یادگیری نکات زیاد و نزدیک شدن به هدف اصلی مطالعه ی لمعه.
این مطلب هم خواندنیه:  تقریرات ایکس مایندی نیم سال اول اصول الموجز - مقدمه و مقصد اول تا چهارم
شیوه تحصیل لمعه در مسیر اجتهاد
موضوع دریافت
متن کامل جلسه دریافت
صوت کامل جلسه دریافت

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۳.۳ / ۵. تعداد رای: ۳

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها