البهجة المرضیه/ دانلود کتاب شرح سیوطی بر الفیه ابن مالک

3
9166
کتاب البهجه المرضیه
۳.۲
(۹)

کتاب شرح سیوطی بر الفیه ابن مالک

در این مطلب، با کتاب البهجة المرضیه فی شرح الفیه نوشته سیوطی آشنا شده و نسخه هایی از این کتاب برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است.

معرفی کتاب البهجة المرضیه

«البهجة المرضیة على ألفیة ابن مالک» یا« النهجة المرضیة»، تألیف جلال‏الدین عبدالرحمن سیوطى، ادیب و دانشمند بزرگ قرن نهم هجرى( متوفاى ۹۱۱ ق)، یکى از مشهورترین شرح‏هاى مزجى بر اشعار الفیه ابن مالک( ۶۷۱- ۶۰۰ ق) است. این کتاب معمولا یکى از کتاب‏هایى است که در پایه دوم حوزه تدریس مى‏شود. به‏طور کلى این شرح از قدیم تاکنون على‏رغم وجود کتاب‏هاى جدیدى که در زمینه ادبیات عرب توسط علما و ادباى عرب و غیر عرب نگاشته شده، هنوز هم به‏عنوان مهم‏ترین کتاب درسى در حوزه شمرده مى‏شود.
کتاب حاضر از بدو نگارش، مورد توجه خاص دانشمندان، زبان‏دانان و دانش‏پژوهان ادب عربى واقع شده و در حوزه‏هاى علمى مورد تدریس و تدرس و استفاده بوده است. به دلیل اینکه مطالب کتاب، علمى و گاه مشکلات عبارتى داشته، از طرف ادیبان و نحویان، تاکنون بیش از صد شرح و حاشیه بر آن نگاشته شده است.
در باره این کتاب می‏توان به این نکات اشاره نمود:
۱. این شرح، طبق گفته خود جناب سیوطى، شرحى لطیف و ظریف است به شکل شرح مزجى که با متن الفیه ترکیب یافته است( متن کتاب، ص ۶).
۲. دومین ویژگى این شرح عبارت است از نکته‏هاى جالب ادبى که نسبت به شروح دیگرى که در همان زمان نوشته شده، بارزتر و قابل توجه‏تر است.
۳. این اثر با شرح خطبه الفیه شروع شده و شارح نکاتى را پیرامون این خطبه شرح داده است و با شرح مباحث مختلف نحوى و صرفى ادامه یافته و با بحث ادغام به پایان رسیده است.
۴. شارح همچون دیگر نحویان براى بیان قواعد وارده در ابیات الفیه به شواهد چهارگانه قرآن کریم، حدیث شریف، کلام قابل اعتماد عرب و شعر عربى قدیم در موقعیت‏هاى گوناگون تمسک جسته است.
۵. این شرح به‏دور از هرگونه اطناب و در جهت اهداف تعلیمى نگاشته شده و عبارات متن( ابیات الفیه) با شرح به‏گونه‏اى تفکیک‏ناپذیر آمیخته است.
کتاب حاضر با تحقیق و پاورقى مصطفى حسینى دشتى منتشر شده است. بیشتر پاورقى‏هاى کتاب، گاه به توضیح عبارات دشوار کتاب مربوط مى‏شود، گاه به رد دیدگاه شارح یا ماتن و حتى گاه به طعن و کنایه به او( متن کتاب، ص ۵، پاورقى ۳).

این مطلب هم خواندنیه:  آموزش تجزیه و ترکیب، قسمت یازدهم

دانلود کتاب البهجة المرضیه

از طریق لینک های زیر میتوانید دو نسخه از این کتاب را دانلود بفرمایید.

دانلود نسخه چاپ قدیم کتاب البهجه المرضیه
دانلود نسخه تدوین شده توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه
البهجه المرضیه فی ثوبها الجدید از طریق لینک زیر

از طریق این لینک میتوانید کمک داوطلبانه داشته باشید

این مطلب رو پسندیدید؟

برای امتیازدهی روی یک ستاره کلیک فرمایید

میانگین امتیاز ۳.۲ / ۵. تعداد رای: ۹

هنوز این مطلب امتیادهی نشده. شما می تونید اولین نفر باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
۱۴۰۲-۰۷-۰۶ ۵:۲۱ بعد از ظهر

با عرض سلام
کتاب فی اسلوبها الجدید لینکش خرابه ظاهرا

محسن بهرامی
مدیر
۱۴۰۲-۰۸-۰۷ ۱۰:۱۹ قبل از ظهر
پاسخ به  محمد

بله متاسفانه مرکز تدوین همه کتابهایی که گذاشته بود رو برداشته… تو ایتا پیام بدید تقدیم کنم

h
h
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۳:۳۴ بعد از ظهر
عالی