بسم الله الرحمن الرحیم
خدا را شاکریم که مدیران توانمند و فاضلی مثل حضرت آیت الله اعرافی رحمه الله در حوزه علمیه نفس می کشند:
پوستر شماره یک: وقع الحق فی المحل ….
تا به حال حدود پنجاه میلیون نفر به وسیله جامعة المصطفی در سراسر جهان شیعه شده اند به خاطر ویژگی های برجسته ای که آیت الله اعرافی دارند رهبر معظم انقلاب در جلسات مختلف نسبت به ایشان مطالبی را بیان کرده اند که برای اولین بار قسمتی از آن در مرداد ۹۶ منتشر شد:
۱: آیت الله اعرافی برنامه ای برای مرکز جهانی علوم اسلامی می نویسند و زمانی که امام خامنه ای حفظه الله آن را مطالعه می کنند، میفرمایند: “این نوشته ی یک فقیه نو اندیش اصیل و مدیر است.” ۲: در جلسه ای که آیت الله اعرافی مرداد ماه سال ۹۵ خدمت رهبرمعظم انقلاب می رسند. رهبر انقلاب خطاب به ایشان می فرمایند: “من از عملکرد شما در جامعة المصطفی در این سالهای ممتد رضایت کامل دارم.” ۳: هر چند وقت یکبار فارغ التحصیلان جامعة المصطفی(ص) با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند که در آخرین دیداری که خدمت ایشان رسیند، آیت الله اعرافی خدمت رهبر معظم انقلاب گزارشی از جامعة المصطفی(ص) می دهند و یازده مطلب را پیرامون کارهای جامعة المصطفی(ص) بیان می کنند. بعد در آن جلسه رهبر معظم انقلاب می فرمایند: “راه همین مطالبی است که آقای اعرافی گفت و همه آنها باید توجه و دنبال شود.” ۴: بعد از اینکه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور شدند رهبر معظم انقلاب نسبت به اینکه ایشان مدیر حوزه شده اند فرمودند: “وقع الحق فی محل”۵: همچنین آقای اعرافی برنامه ای برای حوزه های علمیه می نویسند و زمانی که حضرت امام خامنه ای حفظه الله آن را مطالعه می کنند، می فرمایند: “برنامه شما را خوانده ام و می پسندم و قبول دارم. اگرچه بلند پروازی هایی دارد اما بلند پروازی هایی درست و عمیق است. بیست سی درصد هم اگر از آن برنامه بشود خیلی است. آسیب شناسی ای هم که در برنامه تان مطرح کردید درست و عمیق است.” (رجا نیوز خبر شماره ۲۷۴۰۷۸)
پوستر شماره دو: این همان پایه بنیادی است …
انقلاب اسلامی معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی نظامی، امنیتی و منطقهای را تغییر و تکان داد اما مهمتر از همه معادلات معرفتی و در نتیجه تمدنی دنیا را تغییر داد که این همان پایه بنیادی است که نظام فکری و انقلاب اسلامی بر آن استوار شده است. (از بیانات حضرت آیت الله علیرضا اعرافی حفظه الله در اجلاس انتخاباتی حزب موتلفه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲)
پوستر شماره سه: برای منطقه اسناد بومی و انقلابی تدوین کنیم…
انتظار جامعه علمی و فرهنگی این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محوریت داشته باشد. و به جای اینکه ۲۰۳۰ داشته باشیم، خودمان برای منطقه و جهان اسلام سند تدوین کنیم و بر مبنای اسناد بومی و انقلابی کار کنیم…
از بیانات حضرت آیت الله علیرضا اعرافی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ۲۸ آذر ۹۶
پوستر شماره چهار: معنای حوزه انقلابی چیست؟
حوزه باید تمدنی بیندیشد، اجتهاد ما که قطعا باید اجتهادی جواهری و مکاسبی و ریشه در تحقیقات بی پایان فقیهان بزرگ ما باشد و ذره ای از این اصالت نباید کوتاه بیاییم و بنده با تمام وجود به آن اعتقاد دارم اما در عین حال حوزه باید خود را در عرصه های نو نشان دهد و نگاه تمدنی داشته باشد.. یک بعد حوزه انقلابی اندیشه ورزی و تولید علم است، معنای حوزه انقلابی این است که فقه ما و دروس خارج ما پاسخگوی فقه های نو، کلام، فلسفه ها و نیازهای جامعه ایران و جهان باشد؛ تحولات خوبی صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است. امروز باید موسوعه هایی ناظر به نیازهای جدید وجود داشته باشد، البته در ابواب قدیمی همانند گذشته باید کار و تحقیق را انجام دهیم اما معنایش این نیست که در ابواب جدید کار نکنیم، این یکی از ابعاد اصلی حوزه انقلابی است؛ دامنه تولید فقهی و کلامی حوزه باید افزایش پیدا کند. ویژگی های بین المللی و نگاه تمدنی باید تقویت شود و بصیرت اجتماعی و سیاسی بر حوزه حاکم باشد و حوزه درک و آسیب شناسی خوبی از وقایع داشته باشد.
از بیانات آیت الله اعرافی در جلسه با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
پوستر شماره پنج: عمق شعار مرگ بر آمریکا این است …
امروز شعار مرگ بر امریکا در جهان اسلام، در یمن، بحرین ، عراق ، فلسطین و سرزمین شیران خدا ایران اسلامی شعار زنده و راهبردی و بسیار مهم است و باید عمق داشته باشد . عمق شعار مرگ بر امریکا ، تکیه بر رشد علمی ، فناوری و توسعه صنعت و تزریق روح اعتماد به نسل جوان امروز است. ملت ما امروز، هم برای اسلام و انقلاب و هم برای عزت و عظمت خود باز هم شعارش مرگ بر امریکاست .
از بیانات حضرت آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه میبد ۹۵/۰۸/۰۷
پوستر شماره شش: با محوریت ده متفکر …
از کودکی با نام امام حضرت بزرگ شدم و مرحوم پدرم، فانی در امام بود و در شانزده سالگی در سال ۱۳۵۴ توسط شهربانی و ساواک، بخاطر پخش سخنرانی امام در باره جشن های ۲۵۰۰ ساله شاه، دستگیر شدم. عشق من به حضرت امام موجب می شود که بعنوان مبلغ و مروج کوچک چه در ایران و چه در خارج از کشور برای این نام بلند تبلیغ کنم..حضرت امام از نظر جامعیت، به تنهایی به اندازه دها شخصیت تراز اول حوزه قرار دارد؛ از مبانی فقه، اصول، کلام، تفسیر، فلسفه، هنر ، قلم و بیان ایشان گرفته تا ابعاد مدیریتی و اوصاف روحی و شخصیتی در اوج قرار دارند؛ و به تصورم کسی نمی تواند به جامعیت امام دست پیدا کند و جذابیت جامعیت شخصیت امام وصف ناپذیر است… در گذر قرن ها نمی توان عالِمی را پیدا کرد که اینگونه شگفت انگیز جامعیت و جذابیت را در خود جمع کند…هرچند که اکنون نیز آثار و سیره حضرت امام مورد توجه می باشد اما آنچه مهم است این است که ما باید در نظام رسمی حوزه نیز بیش از این ها به امام توجه کنیم؛ در فوق برنامه ها، ما یک نظام اندیشه اسلامی با محوریت ده متفکر اسلامی داریم؛ ده متفکری که راس شان امام است و شبیه طرح ولایت است که به نام نظام جامع اندیشه اسلامی که امام، شهید صدر، شهید مطهری و… کار شده و بطور آزمایشی نیز چند دوره اجرا شده است. در این برنامه ها امام کاملا مطرح است؛ چراکه مثلا در سطح یک حوزه، در طول شش سال باید این کتاب را بخوانند و بر اساس آن آشنایی کلان با اندیشه امام پیدا کنند. ( از بیانات حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله در دیدار سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در نهم اسفند ماه ۹۹)
پوستر شماره هفت: ظرفیت بسیار مغتنم …
جناب آقای اعرافی اشاره کردند به برنامهای که در دست تهیّه دارند یا تهیّه شده و بنا است اجرا کنند؛ برنامهای با این اصولی که ایشان ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواستههایی را که گفته شد پوشش میدهد و چون آقای اعرافی این را بیان میکنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که انشاءالله این کارها انجام بگیرد (بیانات حضرت امام خامنه ای در بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه ۱۸ اردیبهشت ۹۸)
پوستر شماره هشت: جمع شدنی هستند …
برای گرهگشایی از مشکلات، دوگانه کار علمی و کار انقلابی و جهادی را باید با هم دید. اینگونه نیست که بگوییم کاری که علمی است با جهادی و انقلابی همخوانی ندارد و آن کاری که جهادی و انقلابی است، پشتوانه علمی ندارد. این دو جمع شدنی هستند و اگر چنین اتفاقی بیافتد حتی میتوان معجزه کرد؛ همچون کاری که در دفاع مقدس صورت گرفت و پیروزیهای بزرگی نصیب ملت ایران شد. (از بیانات حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله در نشست خبری ۲۵ خرداد ۱۴۰۰)
پوستر شماره نه: ستون فقرات است …
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند : لكلّ شيء عماد و عماد هذا الدّين الفقه.
فقه و فقاهت ستون فقرات حوزه های علمیه است. فقه ما درخت تنومند و تناوری است که ریشه در کتاب و سنت دارد و در گذر زمان هم هیچگاه بر آن انقطاع حاصل نشده است. در عصر ما فرصت های بسیار خوب و بی نظیری رخ داده است تا شاهد رشد فقه باشیم با وجود کارهایی که در این عرصه شده است، اما در عرصه های جدید نیازهای ما فراتر از آن چیزی است که انجام شده که باید دقت نظر شود. ( از بیانات حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله در آیین رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب جدید فقهی۲۵ آذر ۹۷)
پوستر شماره ده: تا هوش مصنوعی …
تبلیغ جامع همه قلمروهای محتوایی و ساحت های مورد نیاز از جمله اعتقادات، اخلاق، سبک زندگی و رفتاری را هدف گیری میکند؛ همه این ساحتهای فردی و اجتماعی تقسیمی است که در تبلیغ جامع باید مدنظر قرار گیرد. ما از عمق روستا تا شهر و روستا و کشور و تا همه آفاق عالم باید مدنظر و مورد توجه نهاد دین و حوزه قرار گیرد. امروز به برکت انقلاب اسلامی آفاقی به روی ما گشوده که باید به همه آفاق توجه کنیم، نمیشود به بخشی بدون توجه به بخش دیگر پرداخت…همچنین شیوههای تبلیغ نیازمند توجه کافی است، باید از ابزارهای سنتی همچون منبر و روضه گرفته تا جدیدترین ابرازها و هوش مصنوعی و سایر شیوههای متنوع بهره بگیریم. تبلیغ جامع را باید مدنظر قرار دهیم، تبلیغ در نظامات حوزه به مثابه روح برای همه نظامها و بخشها است. تبلیغ بر همه نظامات و بخشها باید سایه بیفکند، مدرس و تدریس ما باید نگاهی به تبیین و گره گشایی مسائل جامع داشته باشد…اگر روزی تبلیغ را از سرچشمه آموزش و پژوهش جدا کردیم نمیتواند تبلیغ راهگشا و اثرگذار باشد؛ علامه طباطبایی مشکلات را شناخت و حکمت و تفسیر و قرآن را با اوج عقلی و حکمی و اجتهاد معطوف به مسائل درهم آمیخت. پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد، در نظام آموزشی و پژوهشی و تربیتی حوزه باید همه بدانند ما برای خدا و رسالتهای بزرگ الهی هستیم و در برابر نسل امروز و جهان امروز با این همه مساله و سؤال مسؤولیم و در برابر انقلاب اسلامی مسئولیم.(از بیانات حضرت آیت الله علیرضا اعرافی حفظه الله)
پوستر شماره یازده: تا به حال قبول نکرده ای …
بنده از ابتدای طلبگی ام تا حدود بیست سال فقط متمرکز بر روی مباحث علمی بودم، درس می خواندم، تدریس می کردم و ورودی در عرصه های دیگر بجز در برخی برنامههای مبارزات قبل از انقلاب و حضور در جبههها در دوره جنگ تحمیلی نداشتم…سال ۸۱ بود که مقام معظم رهبری بنده را فراخواندند و زمانی که خدمتشان رسیدم فرمودند که “تا به حال مسئولیتهایی به شما پیشنهاد شده است و بدلیل تزاحم با کار علمی قبول نکرده ای، اما مرکز جهانی علوم اسلامی (نهادی که طلاب غیرایرانی در کشور ایران را مدیریت می کرد) یک نهاد حوزوی است و مناسب است مدیریت آنجا را بر عهده بگیرید.” سخن ایشان را تکلیف شرعی دانستم و این مسئولیت را پذیرفتم. (مصاحبه با حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله مرداد ۹۶ رجا نیوز خبر شماره ۲۷۴۰۷۸)
پوستر شماره دوازده: موضوع ساز است …
رابطه بین علوم اسلامی با هوش مصنوعی را در چهار محور می توان تعریف کرد، یکی اینکه هوش مصنوعی به مثابه موضوعی نو و مستحدث است، علوم فلسفه و کلام، فقه و حقوق و اخلاق و ارزش ها باید راجع به این پدیده داوری کنند، یعنی هوش مصنوعی، موضوعی است که در شعاع علوم اسلامی باید بحث شود. محور دیگری در رابطه با این موضوع این است که هوش مصنوعی، یک ابزار هست و حوزه باید در این مورد و استفاده از این ابزار خصوصا در امر پژوهش پیشگام باشد. محور سوم این است که هوش مصنوعی، همراه و مشارک در تحقیق باشد و محور چهارم که مهم هم است اینکه هوش مصنوعی، موضوع ساز است، و همانطور که میتواند انواعی از مسائل فلسفی، کلامی، تفسیری، حقوقی و اجتماعی تولید کند، ما باید مواضع قوی داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین و بهترین استفاده را از آن ببریم و این را به عنوان یک موضوع ساز در نظر بگیریم و با آن برخورد کنیم.
از بیانات حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله در همایش علمی نقش علوم انسانی ـ اسلامی دیجیتال در پژوهش ۲۷ آذر ۱۴۰۲
پوستر شماره سیزده: از پایه های مهم تمدن اسلامی هستند …
علوم حدیث هم ام العلوم الاسلامیه بوده و هم از سوی دیگر بخش اصلی تمدن اسلامی که نص در آن نقش مهمی دارد، بر حدیث استوار است. بدون تردید نص قرآنی و حدیثی در تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و از پایه های مهم احیای تمدن اسلامی هستند اهتمام به حدیث و علوم حدیث از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد؛ توجه به تجارب در شناخت نص و ارزیابی نص نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.. اگر علوم حدیث با علم اصول تعامل قوی تری برقرار و کتابخانههای تخصصی نیز نگاه ویژه ای به بخش منهجی و متدولوژی داشته باشند، آفاق جدیدی پیش روی محققان و پژوهشگران گشوده خواهد شد… ما اگر به سنت که شامل رفتارها و سیره و … است وصل شویم، ناخودآگاه به مباحث تاریخی نیز وصل خواهیم شد؛ لذا بخش افعال، رفتارها و تقاریر در فهم حدیث و گسترش مرزهای حدیثی بسیار موثر هستند…تشکیل دروس عمیق اجتهادی حدیثی در قلب حوزه های علمیه، قطعا خروجی های جدیدی را در اشراب دانش های دیگر حوزوی خواهد داشت….تعریف پروژه های تخصصی موضوع شناسی برای جهت دهی به پایان نامه های تخصصی حوزوی هم، قطعا مبدا تحرکات هدفمند علمی ناظر به نیازهای جامعه و جهان خواهد بود….
(از بیانات حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله در بازدید از کتابخانه تخصصی علوم حدیث ۸ مهر ۱۴۰۲)