طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۰

نمودار مغنی الادیب

 علمی محصولات پایه 3 دروس حوزوی نمودارها مغنی الادیب

//bayanbox.ir/view/6072788656743571266/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%BA%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A8.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

به حول و قوه الهی ان شاءالله در این مطلب، نمودار پژوهشی و غنی شده کتاب ارزشمند و درسی «مغنی الادیب» خدمت شما عزیزان و طلاب گرامی تقدیم میگردد.

همان طور که شما عزیزان میدانید، یکی از روش های کمک آموزشی، نموداری کردن مطالب است. این روش دارای محاسن بالایی است که در این مطلب به بخشی از آن مزایا اشاره میکنی:

  1. حصول دید جامع و ماهواره ای از مطالب که باعث تسلط بالا به تمام شاخه های اصلی و فرعی بحث شده و میتوان در یک نگاه دیدی اجمالی و تفصیلی از بحث به دست آورد
  2. شکل گیری تصویر ذهنی از هر مطلب در جای خود. به این معنا که ذهن انسان میتواند محل مطالب را با توجه به شاخه ها و زیرشاخه ها حفظ کرده و به راحتی یادآوری نماید
  3. امکان مرور سریعتر در بازخوانی های بعدی
  4. امکان حاشیه نگاری آسانتر و شکیلتر و قرار گرفتن حاشیه دقیقا در جایی که باید باشد

محاسن نموداری سازی محدود به این موارد نیست بلکه میتوان موارد بیشتری را به آن افرود. اما محصولی که امروز تقدیم شما میگردد با روش خاصی تهیه شده است که ابتدا باید به معرفی این روش و مزایای آن بپردازیم.

روش تهیه نمودار، ویژگی ها و طرز استفاده

این محصول یک «نمودار پژوهشی» است که دارای ویژگی های زیر است:

  1. بدنه اصلی نمودار به زبان عربی است. علت این کار این است که این نمودار در سطح «تعمیق علم نحو» قرار دارد. کتاب مغنی الادیب آخرین کتابی است که در زمینه نحو در حوزه های علمیه خوانده میشود و لازم است طلبه بعد از خواندن این کتاب به سطح قابل قبولی از تسلط به این علم دست یافته باشد بنابراین اصلا شایسته نیست کتاب یا نموداری که در این سطح تهیه و ارائه میشود به زبان فارسی باشد. اصولا انتقادات وارد به روش نموداری کردن نیز بیشتر ناظر به همین جنبه است، زیرا نمودارهای تهیه شده از کتب نحوی و حتی همین کتاب، اکثرا و شاید همه به زبان فارسی است که اصلا مناسب نیست.
  2. ترجمه فارسی اشعار و متن در صورت نیاز به صورت حاشیه اضافه شده است و در جایی که لازم باشد توضیحات و حواشی به صورت فارسی اضافه شده است تا جایی که مطلب گنگ و نامفهومی باقی نمیماند
  3. متن اصلی کتاب مغنی الادیب از حواشی به کمک تمهیدات گرافیکی تفکیک شده است. به این ترتیب برای دور اول مطالعه لازم است که ضمن مطالعه متن اصلی تمام شروح و حواشی نیز مطالعه گردد اما برای مرور تنها خواندن متن اصلی کافیست و این نیز به نوبه خود مزیت بالایی به حساب میاید که ضمن افزایش سرعت مطالعه، از خستگی و سردرگمی خواننده جلوگیری مینماید.
  4. ملاک اصلی در نموداری سازی، حل ابهامات و روانسازی فهم مطلب و همچنین مشخص شدن مباحث اصلی و فرعی است که این مهم به کمک شروح و حواشی و مطالب ارائه شده توسط اساتید تأمین شده است. به همین علت ممکن است گاهی حاشیه هایی که ارائه شده است به علت پیچیده بودن مطلب یا جای تحقیق بیشتر، به صورت مفصل ارائه شده باشد که به علت جداگردن این مطالب از متن اصلی، آسیبی به ساختار اصلی بحث وارد نمیشود.
  5. ارائه جمع بندی در پایان بحث. گاهی فرورفتن در شاخه های فراوان و جزئیات باعث سردرگمی و دور از دسترس شدن جمع بندی نهایی میشود. به همین خاطر در پایان یک جمع بندی پژوهشی نیز ارائه شده است
  6. نسخه چاپی در دو حالت ارائه شده است به این ترتیب که شما میتوانید این نمودار را در چند صفحه A3 مستقل چاپ و پشت سر هم استفاده نمایید یا اینکه از فایل دیگر که نمودار به صورتی کلی است استفاده کنید به این شکل که تمام صفحات را در قطع A3 چاپ کرده و با در کنار هم قرار دادن صفحات نمودار بزرگ را ایجاد نمایید که البته این روش نیز دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه شما میتوانید آن را بر روی دیوار نصب کرده و تمام مباحث را در یک نگاه مشاهده و مرور نمایید.
  7. نکته مهم: معنای حروف اختصاری نمودار: ص: شرح فارسی آقای صفایی بوشهری بر مغنی الادیب. خ: شرح  عربی عبداللطیف محمد الخطیب بر مغنی اللبیب
  8. نمودارها به مرور زمان تکمیل و منتشر خواهد شد
عنوان   دانلود
باب اول
مقدمة
الهمزة الهمزة المفردة
آ 
أجل 
إذ 
إذا   
 إذما  
إذاً   
أل   
ألا   
 ألّا  
إلّا   
إلی   
 أم  
أما   
أمّا   
إمّا   
أنْ   
إنْ   
أنَّ   
إنَّ   
أو   
أی   
إی   
أیا   
أیمن   
أیّ   
الباء الباء المفردة   
بَجَل   
بَلْ   
بَلْهَ   
بَلَی   
 بَیْدَ  
التاء  التاء المفردة   
الثاء    ثَمَّ  
 ثُمَّ  
الجیم   جلل   
 جیر  
الحاء    حاشا   
 حتی  
حیث   
 الخاء  خلا  
الراء  رُبّ   
السین  السین المفردة  
سوف   
سواء   
سیّ   
العین  عدا  
 عسی  
 علُ  
عَلّ   
علی   
عن   
عند   
عَوضُ   
 الغین غیر   
الفاء الفاء المفردة 
فی   
القاف قد   
 قط  
الکاف  الکاف المفردة  
 کأنّ  
کأیِّن   
کذا   
کلّ   
کلّا   
کلا و کلتا   
کم   
کی   
کیف   
اللّام اللام المفردة   
 لا  
لات   
لعلّ   
لکنْ   
لکنَّ   
لم   
 لمّا  
لن   
لو   
 لولا  
لوما   
لیت   
لیس   
ما  ما و ماذا  
 متی  
مذ و منذ   
مع   
مَن   
مِن   
مهما   
النون    النون المفردة  
 نعم  
الهاء  الهاء المفردة  
ها   
هل   
هو   
الواو الواو المفردة  
وا  
الف الف المفردة  
الیاء الیاء المفردة  
یا  
الباب الرابع
     
     
     
     
     
     
     
     

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی