جلسه انس مدیر مدرسه با طلاب
در این مطلب، گزارشی مختصر از نشست صمیمانه حجت الاسلام و المسلمین ملکی، رئیس محترم مدرسه علمیه معصومیه، با بخشی از طلاب پایه دوم را خدمت شما دوستان طلبگی تا اجتهادی تقدیم میکنیم.
استاد کچویی در ابتدای این جلسه، پیرامون فعالیت گروهی به تبیین یک مقدمه پرداخت و گفت:
اصلی ترین نکته در تشکیل و ایجاد یک گروه، این است که گروه باید حول یک دغدغه و هدف واحد شکل بگیرد به این معنا که گروه، ایجاد کردنی نیست بلکه ایجاد شدنی است. به عبارت دیگر جمعی از طلاب که دارای دغدغه یکسان هستند، حول آن موضوع جمع شده و گروهی پایدار شکل خواهد گرفت.
در ادامه جلسه به درخواست حاج آقا ملکی، حاضرین در جلسه خود را معرفی کرده و نظرات خود را پیرامون موضوع بیان کردند. در ادامه توجه شما را به خلاصه نظرات و مطالبی که توسط حضار مطرح شده است جلب میکنم.
- نوذری: به علت آنکه طلاب به مرور زمان ساختار فکری ثابتی به دست می آورند، لذا توجه به این نکته حائز اهمیت است که تشکیل گروه باید در همان سالهای ابتدایی طلبگی انجام شود زیرا بعد از گذشت چند سال، دور هم جمع شدن طلاب قدری دشوار و گاه ناممکن خواهد بود.
- مستأجران: یکی از آسیب های رایج در حوزه علمیه، فراموش شدن هدف اصلی از ورود به حوزه است و جایی که میتواند پیشگیری کننده این آسیب جدی باشد، یک گروه خوب و فعال است.
مدیر مدرسه معصومیه در این قسمت از جلسه بیان داشتند:
قبل از تشکیل یک گروه باید پیرامون یک هدف مشخص گفتمان سازی انجام شده و سپس حول این هدف مشترک، گروه تشکیل شود.
تشکیل گروه به معنای هم فکر شدن تمام اعضا نیست بلکه به معنی کنار هم جمع شدنِ افرادی است که مشترکات فراوانی دارند.
سؤال: آیا عضویت در چند گروه خوب است یا خیر؟
حجت الاسلام ملکی:
اگر موضوع گروه ها مختلف است ایرادی ندارد اما مثلا عضویت در دو گروه علمی که اهدافی متعارض دارند صحیح نیست. ضمنا گروه های موجود در مدرسه باید با هم جلساتی برگزار کنند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
حجت الاسلام ملکی در ادامه اضافه کرد:
اعضای گروه باید استعداد خود را بسنجند و این گونه نباشد که گروهی که از لحاظ استعدادی با آنها یکسان نیست را الگو قرار داده و بعد از اینکه نتوانستند به سطح آن گروه برسند، سرخورده شوند!
- شهبازی: یکی از ضعف هایی که در مدرسه ما احساس میشود این است که عرضه دین توسط طلاب بسیار کم رخ میدهد. همچنین بعضا مشاهده میکنیم که طلاب مدرسه از حیث اخلاقی در سطح بالایی نیستند و ایراد دیگر ناظر به مدیریت مدرسه است که پیشنهاد من استفاده از ساختار هرمی در مدیریت است.
حجت الاسلام ملکی در پاسخ به این انتقادات بیان داشت:
من با توجه به اینکه مدام به مدرسه های دیگر میروم و از نزدیک با آنها در ارتباط هستم میتوانم بگویم که طلاب مدرسه معصومیه از حیث اخلاقی، به طور متوسط بسیار بهتر از طلاب سایر مدارس هستند.
در مورد مدیریت هرمی هم باید بگویم که مدرسه معصومیه پذیرای ۱۰۰۰ طلبه است که ۷۰۰ نفر آنها متأهل هستند و شب در مدرسه نمیمانند، بنابراین ساختار مدیریت هرمی در اینجا قابل اجرا نیست.
من بارها تکرار کرده ام که سقف تعداد طلبه در یک مدرسه علمیه نباید بیش از ۱۵۰ نفر باشد، زیرا مدرسه علمیه یک محیط تربیتی است. در غیر این صورت دیگر مدرسه نخواهد بود بلکه تبدیل به دانشگاه میشود.
در همین راستا راه حلی که ما دنبال میکنیم همین تشکیل همین گروه هایی است که به دنبال آن هستیم زیرا با تشکیل گروه یک سیستم خود کنترلی در میان طلاب ایجاد میشود که یاریگر مدیران خواهد بود.
هنگامی که یک گروه تشکیل میشود، آنها میتوانند برنامه های علمی، اخلاقی و … داشته باشند به این معنا که یک برنامه علمی در تابستان تعریف کنند، استاد مورد نظر خود را بگیرند، استاد اخلاق دعوت کنند و …
من نگران طلابی هستم که به فعالیت گروهی روی نمی آورند و تلاشهای فردی میکنند. حرکت فردی دارای آسیب هایی است که من نگران آنها هستم.
گزارش تصویری جلسه
جای شما خالی نهار قبل از جلسه بود …
ظاهرا حجره است.
بله همین طوره…
موفق باشید
درس خواندن در دانشگاه بی فائده نبوده ، فائده درس خواندن در دانشگاه برای بچه های معصومیه اینه که حقیقتا به ضرورت حضور در پایگاه اصلی انقلاب یعنی حوزه، پی می برند لذا با فکری آشنا به مسائل جاری کشور و انقلاب وارد فضای حوزوی می شوند و غالبا موفق و خط شکن هستند.
التماس دعا