طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

ترجمه روان و غنی شده اشعار الفیه همراه نمودار البهجه المرضیه سیوطی نحو 2 و 3 (فایل متنی docx و PDF و پرده نگار پاورپوینت)

 علمی محصولات پایه 2 دروس حوزوی نحو 2 نمودارها

//bayanbox.ir/view/5723373287314780949/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%81%DB%8C%D9%87.png

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت شما دوستان خوب طلبگی تا اجتهاد. در این مطلب، یک محصول بسیار مفید و کامل را خدمت شما دوستان تقدیم میکنیم. از آنجایی که جایگاه «اشعار الفیه ابن مالک» و همچنین شرح مزجیِ «جلال الدین سُیوطی» بر آن، در علم نحو برای شما دوستان کاملا واضح است، بر آن شدیم تا محصولی با کیفیت، در این زمینه تولید کنیم.

با توجه به اینکه در بازار، کتب شرح فارسی گوناگونی در دسترس شما است، ترجیح دادیم کار را به شیوه‌ای انجام دهیم که مفیدتر و پربازده تر باشد. به همین منظور مجموعه حاضر را که دارای ویژگی‌های زیر است، تقدیم شما می‌کنیم:

ویژگی های این اثر:

  1. ترجمه روان، کامل و غنی شده اشعار الفیه ابن مالک
    • ​​غنی سازی به معنای اضافه کردنِ توضیحاتِ لازم در کروشه است.(توضیحات برگرفته از شرح سیوطی)
  2. کار بر روی لغات دشوار موجود در اشعار به صورت مجزا
  3. ارائه تجزیه و ترکیب های دشوار اشعار الفیه ابن مالک
  4. عدم اعراب گذاری بر روی متن اشعار ابن مالک و انتقال اعراب اشعار در پاورقی
    • به علت اینکه اشعارِ اعراب گذاری شده باعث جلوگیری از پویایی ذهن خواننده خواهد شد، در عین حال هر جایی که شما اعراب را متوجه نشوید میتوانید به پاورقی رجوع کرده و اعراب صحیح را مشاهده کنید اما توصیه ما این است که در درجه اول حتما سعی کنید خودتان شعر را به صورت صحیح بخوانید
  5. ​​​​اعراب گذاری کامل اشعار در پاورقی
  6. صفحه آرایی چشم نواز که تسهیل کننده امر یادگیری است
  7. ارائه تمام مطالب بیان شده توسط شارح (سیوطی) به صورت نموداری در نمودارهایی دقیق و با طراحی چشم نواز که یادگیری مطالب را بسیار آسان و لذت بخش میکند.

این مطلب در «گروه طلبگی تا اجتهاد» و با حمایت های «مدرسه علمیه معصومیه قم» تولید شده و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما دوستان خوب طلبگی تا اجتهادی قرار گرفته است. 

ضمنا به حول و قوه الهی ان شاالله برنامه ما این است که همین کار - که در این محصول بر روی حدود 240 بیت انجام شده است- را بر روی همه ابیات ابن مالک انجام دهیم و بعد از بازبینی توسط اساتید محترم مدرسه علمیه معصومیه، به صورت رایگان آن را در اختیار شما دوستان و طلاب عزیز و علاقه مندان به یادگیری زبان قرآن کریم قرار دهیم.

 

نکته‌ای پیرامون شرح فارسی:

شیخ عباس ظهیری از اساتید حوزه علمیه قم در مقدمه کتاب «المعتبر فی شرح المختصر» چنین می‌نویسد:

درباره استفاده از شروحی که بر کتب درسی نگاشته شده چند نگاه وجود دارد، نظر اول این است که مراجعه به شروح به طور کلی کاری است صحیح و کاملا مفید؛ و محصل به مجرد برخورد با نقطه مبهم و مجهول وقت عزیز و گرانبهای خود را نباید بیهوده صرف کند و با فشار به مغز و اعصاب خود را خسته نماید، بلکه فورا به شرح که استادی است در محضر شاگرد مراجعه کند و ابهام و جهل را از صفحه نفس خویش بزداید.

نظر دوم این است که مراجعه به شروح به طور مطلق نارواست زیرا موجب کودنی ذهن میگردد و قدرت تحقیق و دقت را از محصل میکاهد و او باید به هنگام برخورد با شبهه و نقطه ابهام با مطالعه  و غور در عبارت جان بکند و بالاخره مشکل خود را حل کند. 

ولی انصافا این دو نظر دچار افراط و تفریط شده اند و حقیقت این است که مراجعه به شروح با رعایت یک امر ضروری میتواند بسیار مفید باشد و آن این است که طلاب عزیز به مجرد برخورد با عبارتی که برایشان مبهم و مجهول و مشتبه است فوری به شرح رجوع نکنند که این امر قدرت دقت و تیزبینی آنها را میکاهد بلکه پس از چند نوبت مطالعه و تأمل درنقطه مجهول آنگاه به شرح مراجعه کنند و از آن بهره مند شوند. بدین صورت مراجعه کننده به شروح هم خود را از آفت کودنی دقت و تیزبینی و کاسته شدن قدرت تحقیق حفظ کرده است و هم مجهولات خود را با مراجعه به آنها همچون استادی حل نموده است. با توجه به این روش پاسخ این شبهه که در اذهان بسیاری است و برخی به آن تفوّه دارند که مراجعه به شروح موجب کودنی ذهن گردیده و از دقت مراجعه کننده میکاهد به خوبی روشن میگردد. و جای هیچکونه نگرانی و اضطراب در کیفیت استفاده از شروح باقی نمیماند.

درخواست تهیه کنندگان:

مجموعه حاضر همانند هر محصولِ بشری دیگر خالی از اشکال نیست؛ بنابراین درخواست ما از شما دوستان و مخاطبین عزیز این است که مشکلاتی را که در حین مطالعه با آنها مواجه میشوید به ما اطلاع رسانی کنید تا در مسیر تکمیل و اصلاح این محصول و ثواب احتمالی آن شما نیز با ما شریک شوید.

با سپاس فراوان

گروه «طلبگی تا اجتهاد»


با ذکر صلوات برای سلامتی امام عصر ارواحنا فداه و نایبشان امام خامنه ای حفظه الله و پایداری ملت بزرگ و انقلابی ایران در مسیر ظهور دانلود فرمایید.

ترجمه ی غنی شده ی الفیه با نمودار البهجه المرضیه سیوطی
موضوع متن جزوه word متن جزوه PDF

PPTX

پاورپوینت

PDF

پاورپوینت

محدوده نیمسال اول نحو 2 از خطبه تا انتهای باب مبتدا و خبر
نحو 2 نیمسال اول دریافت دریافت دریافت دریافت
محدوده نیمسال دوم نحو 2 از ابتدای کان و اخوات تا انتهای نائب فاعل
نحو 2 نیمسال دوم دریافت دریافت دریافت دریافت
محدوده نیمسال اول نحو 3 از ابتدای باب اشتغال تا انتهای مجرورات
نحو 3نیمسال اول (بدون نمودار) دریافت دریافت    
محدوده نیمسال دوم نحو 3 از ابتدای اسماء عامل تا انتهای بحث اعداد
نحو 3نیمسال دوم (بدون نمودار) دریافت دریافت    

 

«تصویر بعضی از نمودارهای این جزوه»

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط:

  1.  آرشیو صوت تدریس سیوطی (البهجة المرضیة) استاد سید سلمان حسینی (نحو 2 و 3 کامل) (شرح سیوطی بر اشعار الفیه ابن مالک)
  2. صوت تدریس نحو 2 (سیوطی 1) / استاد روح الله راسل
  3.  نمودار شاگردی و استادی نحویونِ کوفه، بصره، بغداد و آندلس + لیست مشهورترین علمای نحو و کتب آنها
  4. مصاحبه طلبگی تا اجتهاد با استاد روح الله راسل پیرامون درس نحو 2 و 3، تبیین الزامات، رویکردها و روش‌ها
  5. نمودارهای منتشر شده نحوی و صرفی و ...
  6. آرشیو صوت تدریس دروس حوزوی

نظرات (۱۱)

  1. سید حسن رضوی

    خیلی ممنون
    عالی بود
    لطفا سریع تر ادامش رو هم بذارید
  2. محمد مشکات فر

    سلام
    خدا قوت...
    میشه بگین این ترجمه سیوطی محدوده نحو ۳ کی آماده میشه؟
    حداقل بگین تا خرداد امسال (۹۶) آماده میشه یا نه...؟
    • پاسخ:

      سلام برادر..نه به خرداد 96 نمیرسه...
      موفق باشید
  3. سلام خسته نباشید.
    آیا امکان داره فلش بیاریم حوزه علمیه معصومیه صوت ها رو برامون تو فلش بریزید؟در صورت امکان باید به کدوم بخش حوزه معصومیه رجوع کنیم؟با تشکر
    • پاسخ:

      سلام برادر
      نه متاسفانه فعلا امکانش نیست و برای اینکار برنامه ریزی نشده است
      موفق باشید
  4. با سلام
    تشکز از زحماتتون واقعا این نمودار عالی بود، دستتون درد نکنه و خسته نباشید، منتظر ادامش هستیم
  5. با سلام لطفا فایل xmin هم برای دانلود قرار دهید تا بتوانیم به فراخور نیاز تغییر دهیم و استفاده بهتری ببریم.
    • پاسخ:

      سلام برادر...الحمد لله فایلهای پاورپوینت هم منتشر شد..تصحیح فرمودید برامون بفرستید حتما...
  6. با سلام و عرض ادب
    احتراما؛
    این درس ( ترجمه روان، کامل و غنی شده اشعار الفیه ابن مالک
    ) تا مبتدا و خبر هستش . ادامه هم داره ؟ از کجا دریافت کنیم . ممنونم راهنمایی بفرمایید. با تشکر از سایت بسیار خوب شما
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      در دست تهیه است اما به هیچ وجه زمان آماده شدن آن مشخص نیست!!!
      اما با توجه به استقبال بی نظیر دوستان ان شاالله حتما آماده و منتشر خواهد شد
      دعا بفرمایید
    • پاسخ:

      سلام
      فایل پی دی اف هست
  7. سلام
    سایت خوب، مفیدو اخلاق مداری ست. خدا قوت
    اما چرا بخش اول را قرار ندادید؟ ان هم جزو کتاب بود!
    • پاسخ:

      سلام
      اتفاقا فعلا بخش اول منتشر شده است!!!
      بقیه کتاب هم در دست تهیه است و منتشر خواهد شد
      البته به هیچ وجه تاریخی نمیتوان برای انتشار تعیین کرد
  8. با عرض سلام و احترام
    تشکر می کنم واقعا . ممونم
    اما یه مسئله:
    بخشی از این فایل رو قبلا ارائه کرده بودید اون خیلی زیبا بود. این فونتاس اصلا جالب نیست. اگه امکانش هست فایل وردش رو هم بگذارید یا فونتش رو مثل قبل کنید.
    تشکر می کنم
    • پاسخ:

      سلام برادر
      چشم فایل با فونت معمولی هم منتشر شد.
      فایل ورد هم ان شاء الله به زودی با صلاح دید سردبیر منتشر خواهد شد.
      التماس دعا
  9. با سلام و عرض ادب و احترام
    بابت زحماتی که می کشید بسیار سپاسگزارم
    فقط یه نکته به نظر رسید که خدمت شما عرض کنم انتخاب فونت مناسب هم در جذابیت این نگاشته تاثیری بس فراوان داره راستش فونتش برای حداقل بنده جالب نبود بهتر بود فونتی کتابی دقیقا مثل خود کتاب مزبور انتخاب می کردین و ترجمه ابیات هم با رنگی مجزا و فونتی مناسبتر قرار داده میشد
    خسته نباشین و خدا قوت
    • پاسخ:

      سلام برادر
      چشم فایل با فونت معمولی هم منتشر شد.
      فایل ورد هم ان شاء الله به زودی با صلاح دید سردبیر منتشر خواهد شد.
      التماس دعا
  10. مصطفی محمدی

    سلام بزرگواران . واقعا ممنونم . بسیار این اثر عالیه و مطمئنم یکی از بهترین باقیات و الصالحات برای دست اندر کاران این اثر خواهد بود .

    فقط میتونم بگم خدا حفظتون کنه و ان شاء الله جزو سربازان واقعی آقا صاحب الزمان عج باشید .

    منتظر بقیه ی این مجموعه هستیم .

    یاعلی علیه السلام
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      با تشکر از شما دوست عزیز
      دعا بفرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی